'IT is van enorm strategisch belang, maar dat betekent niet datje het allemaal zelf moet doen' Werken we straks in Nederland op dezelfde manier als in bijvoorbeeld Rusland? Wat betekent IT sans Frontières voor de Heineken-medewerkers? En wat betekent werkers? het voor de IT-me( [14] Heineken nl magazine niet voorzien, dan kan dat. De Common Systems ondersteu nen enerzijds de beste processen en laten anderzijds voldoen de ruimte om te garanderen dat wat daarnaast echt nodig is in Nederland, ook voldoende wordt ondersteund." "Ja, als het om IT gaat wel. Voordeel daarvan is dat zo echt de grenzen binnen Heineken wereldwijd verdwijnen. Het maakt bij wijze van spreken niet uit of je hier achter een bureau gaat zitten of in Spanje - je kunt meteen inloggen en aan het werk. Dat maakt het makkelijker om internationaal kennis en erva ringen uit te wisselen. Maar het levert ook enorme besparin gen op. Voor het bouwen en beheren van werkplekken hebben we wereldwijd nu zo'n 200 contracten. Dat betekent dat er wekelijks Heineken-mensen bezig zijn met het vernieuwen van een contract. Als je dat onderbrengt bij één IT-leverancier, kun je een veel gunstiger contract afsluiten. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties: het is veel goedkoper om één applicatie te (laten) bouwen voor alle vestigingen, dan overal je eigen applicatie te ontwikkelen. Wat dat betreft sluit IT sans Frontières logisch aan bij het internationale efficiency- programma Fit to Fight." "Zij krijgen er op verschillende manieren mee te maken. We zijn ons nu aan het voorbereiden op het HeiCore-project, dat start in 2008. Het HeiCore-systeem ondersteunt onze primaire bedrijfsprocessen als orderverwerking, inkoop, productie administratie en de financiële processen. Dit project raakt dus een groot deel van de Heineken-medewerkers. Een verandering in onze manier van werken is aanstaande omdat we 'best practices' van andere brouwerijen gaan introduceren. Ook de Horecaorganisatie krijgt er volgend jaar mee te maken. Momenteel wordt samen met collega's van zeven verschillende Europese landen gewerkt aan de ontwikkeling van het HeiSale-systeem, één systeem voor alle commerciële proces sen. Volgend jaar wordt dit systeem in de drankenhandels geïntroduceerd. Dit gaat een grote impact op de organisatie hebben door een andere manier van werken, en doordat meerdere vertrouwde systemen worden vervangen door één Common System dat overal in Europa wordt gebruikt. Nog iets waarmee alle Heineken-medewerkers vanaf eind dit jaar te maken krijgen: er komen overal nieuwe werkplekken. Daarvoor hebben we wereldwijd een contract afgesloten met HP, dat in alle vestigingen nieuwe geïntegreerde werkplekken zal aanleggen. Voor Nederlandse medewerkers brengt dat wel wat veranderingen met zich mee, al zal de omslag niet heel groot zijn: bij ons in Nederland zijn vijfjaar geleden al SHOW- werkplekken geïnstalleerd. Voor andere OpCo's is dit een grote stap vooruit." "Voor de IT-medewerkers gaan de veranderingen in stappen. De eerste stap is de nieuwe rapportagelijn. Er is nu één IT- organisatie, waarbij uiteindelijk iedereen rapporteert aan de Group IT Director, Paolo Cinelli. Natuurlijk blijven de IT- medewerkers de lokale vertegenwoordiging van de IT-functie en de schakel naar de business. Door dicht op de business te zitten begrijpen zij als geen ander de samenhang tussen de businessprocessen en de systemen. Maar samenwerken met je internationale collega's wordt een nieuwe mogelijkheid, die ik wil stimuleren. Een andere verandering is dat er door de introductie van Common Systems steeds meer centraal of door partners uitgevoerd wordt. Dat betekent dat wij lokaal minder zelf ontwikkelen en meer de regie gaan voeren. Want IT is voor Heineken van enorm strategisch belang, maar dat betekent niet datje het allemaal zelf moet doen. Voor de Nederlandse IT-medewerkers betekent dit meerdere kansen, zowel bij de lokale organisatie, de centrale organisatie als bij onze nieuwe partners. Ik ben ervan overtuigd dat wij als IT-medewerkers met IT sans Frontières een belangrijke bijdrage gaan leveren aan het succes van Heineken. Onze slogan: 'One world, one system, no excuses'." HET OORDEEL VAN KARIN VAN MAREN: "Een ingewikkeld onderwerp op een heldere manier beschreven. Voor mij is nu duidelijk wat er precies wordt bedoeld met IT zonder grenzen, al had ik er via mijn werk ook al over gehoord en gelezen. Als bedrijf moet je meegaan met ontwikkelingen op IT-gebied; voor je het weet loopje achter. Dat Heineken wereldwijde expertise in huis heeft, is dan weer een voorsprong."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 14