Samen met zijn internationale collega's smeedt hij een wereldwijd Heineken-netwerk, waarin we straks allemaal kunnen profiteren van eikaars ervaringen. Maarten Buikhuisen, Regional IT-Director West-Europa, vertelt over IT sans Frontières. Hoe werkt het? 'We kijken in elk land welke proces sen het beste werken en die 'beste processen' gaan we overal invoeren' Maar wat heeft wintersport te maken met Heineken? Voor welke systemen kiezen we dan? De Nederlandse of bijvoor beeld de Franse? "Vergelijk het met de Super-Dolomieten, het bekende wintersportgebied. Vroeger bleef je voornamelijk in het ene dal waarvoor je een pas had. Wilde je eens ergens anders heen, dan moest je weer een nieuwe pas kopen. Nu kun je in dit gebied eindeloos doorskiën, van het ene dal naar het andere, met één skipas. Met dezelfde skipas kun je 's avonds in je hotel nog eens op internet bekijken welke route je hebt gevolgd en wat daar te zien was. En thuis kun je die route aan familie en vrienden laten zien. Hoe dat komt? Vroeger beheerde elk dorp zijn eigen dal. Maar op een bepaald moment beseften de mensen dat ze juist meer uit het toerisme konden halen, als ze samen werkten. Zo hebben ze met een elektronische oplossing - de multifunctionele skipas - al die dalen aan elkaar geknoopt, zodat ze nu met z'n allen de wintersporter meer en betere service kunnen geven." "Ook bij Heineken vormen we allemaal aparte dalen, of eilanden zo je wilt. Tussen de verschillende landen, maar zelfs tussen afdelingen binnen die landen, bestaan grote verschillen als het om IT gaat. Neem alleen al onze financiële administratie. Daarvoor worden in Nederland wel vier verschillende systemen gebruikt. En we hebben niet één systeem waarop je bijvoorbeeld alle gegevens over een klant, pakweg een restaurant, kunt zien. Dat maakt het lastig om informatie te delen. Die verschillen willen we wegwerken door te zorgen dat iedereen dezelf de systemen gaat gebruiken." "We gaan overal hetzelfde systeem gebruiken, ofwel Common Systems. We bekijken per land welke processen gebruikt worden en welke het beste werken. Die 'best practices' gaan we onderbrengen in onze systemen, en zo naar alle andere landen overbrengen. Bijvoorbeeld: hier in Nederland hebben wij een prima manier om financiële services af te handelen. Deze manier van werken gaan we nu ook in andere landen invoeren. En als blijkt dat Spanje de slimste manier heeft om klantgegevens te bundelen, dan zullen andere landen dat weer overnemen. Op die manier profiteren we straks allemaal van eikaars ervarin gen. We kunnen op veel plekken de processen versimpelen, door goed naar onze eigen en eikaars manier van werken te kijken. En zo kun je nieuwe processen ook snel invoeren, omdat er elders al ervaring mee is opgedaan. Je hoeft de dingen niet steeds opnieuw te ontwikkelen. En hebben we in Nederland specifieke eisen waarin die systemen nog Heineken nl magazine [13]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 13