Als introductiestunt voor de Heineken
Sub Zero Coolers trok een enorme
stoet figuranten eind april door
Amsterdam. In pinguïnoutfits zoch
ten ze er het extra koude biertje.
Een kijkje achter de schermen bij
de 'Heineken March of the Penguins'.
Op een zonnige, warme dinsdag in april verzamelen zo'n 300
nieuwsgierige figuranten zich bij het Amsterdamse Amstelveld.
Eigenlijk weten ze niet precies wat er van hen wordt verwacht.
De oproep waarop ze hebben gereageerd, vermeldde alleen dat
het zou gaan om een uniek Heineken-filmproject ten behoeve van
een nieuwe service. In ruil hiervoor kregen ze 20 euro en een
attentie. Dit was voor hen reden genoeg om zich aan te melden.
Rond het middaguur zijn alle figuranten in hun kostuum gehesen:
een wit shirt met lange zwarte mouwen, een zwart petje en een
zwarte handschoen aan de rechterhand. Ze lijken nu net een groep
pinguïns. Gedwee volgen ze de aanwijzingen van een man met een
megafoon. Hij dirigeert ze in de juiste formaties voor de filmcame
ra's. Van verschillende kanten lopen ze het Amstelveld op, om daar
een lange rij te vormen achter de 'opperpinguïn' met rode paraplu.
Vervolgens trekt de stoet 'pinguïns' te voet dwars door Amsterdam.
"Niet lachen, niet praten," schalt het uit de megafoon. "Kijk strak,
doelbewust vooruit. Want jullie willen maar één ding." Maar wat
dat precies is, is nog steeds onduidelijk als de enorme rij Artis in
marcheert. De vele dierentuinbezoekers kijken verbaasd toe terwijl
de zwart-witte stoet voorbij trekt.
Dan, bijna aan het eind van Artis, komt het doel van de tocht in
zicht: de pinguïnrots. De koddige beestjes kuieren onbekommerd
rond drie grote koelkasten die bij hun verblijf staan. Deze Sub Zero
Coolers zijn een gloednieuwe Heineken-service. Bier wordt hierin
bij min 2 graden bewaard, zodat het een halfuur na aankoop nog
LUDIEKE ACTIE
De trektocht van de menselijke pinguïns werd in Artis nog even
verstoord. Cabaretiers 'De Jakhalzen' van het tv-programma De
Wereld Draait Door liepen ook mee en kwamen tevoorschijn met
borden die pleitten voor 'kartelvrij bier'. Met ludieke teksten over
vermeende prijsafspraken tussen bierbrouwers probeerden ze
figuranten over te halen om uit hun rol te stappen. Alle 'pinguïns'
bleven echter onbewogen bezig met hun opdracht.
IJSKOUD
[20] Heineken nl magazine