Meisjes giechelen nerveus, jongens werpen hem bewonderende blik ken toe en moeders kijken verte derd als zanger René Becker in de buurt komt. In het Noorden van het land is hij een idool. Maar René is ook 'gewoon' vertegenwoordiger bij Heineken. Een grappig gezicht: twee meiden van nauwelijks zestien jaar staan kortgerokt en zwaar opgemaakt bij het podium René Beckers lied jes woord voor woord mee te zingen. Bij elke uithaal of danspas die hij maakt, slaken ze zuchten van verliefdheid. Even verderop staan twee dames het optreden van René Becker minutieus te filmen. En twee moeders met volle boodschappenkarren glunderen omdat de zanger staat te zingen in hün supermarkt. FENOMEEN René Becker is een fenomeen in het Noorden. Hij scoorde een bescheiden hit met 'Je bent een wonder' en verzorgt optredens van Lemmer tot Winschoten. In het dagelijks leven werkt René echter ook als Heineken-vertegenwoordiger in de retailsector. Tijdens zijn werk werd hij steeds vaker aangesproken op zijn activiteiten als zanger. "Ik begon er zelf nooit over, maar het kwam vaak voor dat ik complimenten kreeg over een optreden of dat men informeerde naar het volgende concert. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik probeerde mijn werk als vertegenwoor diger en mijn zangactiviteiten wel zo veel mogelijk gescheiden te houden." OP TOURNEE LANGS DE SUPERMARKTEN Toch was het retaildirecteur Jan Kees Nieman die René aanspoorde om 'op gepaste wijze' gebruik te maken van zijn bekendheid. "Zo kwam ik op het idee om deze supermarkttour te doen. Twee maan den heb ik opgetreden in allerlei supers. Iedereen die een krat Amstel kocht, kreeg mijn single-cd er gratis bij. Op Simone FM, een regionaal radiostation, was er bovendien promotionele aandacht voor deze tour. Ik geloof echt in deze vorm van lokale marketing omdat je dicht bij de mensen komt. De reacties zijn dan ook erg positief. Er zijn verschillende aanvragen gedaan voor nieuwe optredens bij supermarkten, sommige winkels hielden speciale Amstel-acties tijdens mijn tour en er is veel pers op afgekomen. Het is voor ons, als vertegenwoordigers, nu ook gemakkelijker zakendoen met klanten omdat er toch een speciale band met ze is ontstaan. Het effect van deze supermarkttour is dan ook groter dan alleen de extra verkoop van Amstel." HET OORDEEL VAN GÉ VAN HARTEVELT "Geweldig leuk verhaal. Noord Nederland heeft er weer een held bij. Ze hebben daar naast Amstel als 'Ons Bier' ook 'Us René Beckers'. Duidelijk is wel dat er een lastige grens is tussen hobby, werk, persoon en merk." Fred Roos is Field Sales Coach en de direct leidinggevende van René. Ook hij onder steunt de activiteiten van de zanger. "Zijn dagelijkse werk heeft nooit geleden onder zijn zangcarrière. Integen deel zelfs; zijn bevlogenheid voor Amstel is zeer groot. Bovendien was deze tour niet alleen leuk voor hem, maar ook voor de supermarkten. Want hieruit bleek dat er bij een kleine afprijzing én een gratis cd, veel Amstel werd verkocht. De aandacht is op deze manier van het prijsgeweld afgeleid en meer gericht op een ludieke, persoonlijke actie." En als René straks landelijk beroemd wordt? "Ik hoop het van harte voor hem. Ik wil hem niet kwijt, maar als hij die kans krijgt moet hij hem uiteraard met beide handen grijpen." Heineken nl magazine [17]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 23