Meisjes giechelen nerveus, jongens
werpen hem bewonderende blik
ken toe en moeders kijken verte
derd als zanger René Becker in de
buurt komt. In het Noorden van het
land is hij een idool. Maar René is
ook 'gewoon' vertegenwoordiger
bij Heineken.
Een grappig gezicht: twee meiden van nauwelijks zestien jaar staan
kortgerokt en zwaar opgemaakt bij het podium René Beckers lied
jes woord voor woord mee te zingen. Bij elke uithaal of danspas die
hij maakt, slaken ze zuchten van verliefdheid. Even verderop staan
twee dames het optreden van René Becker minutieus te filmen. En
twee moeders met volle boodschappenkarren glunderen omdat de
zanger staat te zingen in hün supermarkt.
FENOMEEN
René Becker is een fenomeen in het Noorden. Hij scoorde een
bescheiden hit met 'Je bent een wonder' en verzorgt optredens
van Lemmer tot Winschoten. In het dagelijks leven werkt René
echter ook als Heineken-vertegenwoordiger in de retailsector.
Tijdens zijn werk werd hij steeds vaker aangesproken op zijn
activiteiten als zanger. "Ik begon er zelf nooit over, maar het
kwam vaak voor dat ik complimenten kreeg over een optreden
of dat men informeerde naar het volgende concert. Hartstikke
leuk natuurlijk, maar ik probeerde mijn werk als vertegenwoor
diger en mijn zangactiviteiten wel zo veel mogelijk gescheiden
te houden."
OP TOURNEE LANGS DE SUPERMARKTEN
Toch was het retaildirecteur Jan Kees Nieman die René aanspoorde
om 'op gepaste wijze' gebruik te maken van zijn bekendheid. "Zo
kwam ik op het idee om deze supermarkttour te doen. Twee maan
den heb ik opgetreden in allerlei supers. Iedereen die een krat
Amstel kocht, kreeg mijn single-cd er gratis bij. Op Simone FM, een
regionaal radiostation, was er bovendien promotionele aandacht
voor deze tour. Ik geloof echt in deze vorm van lokale marketing
omdat je dicht bij de mensen komt. De reacties zijn dan ook erg
positief. Er zijn verschillende aanvragen gedaan voor nieuwe
optredens bij supermarkten, sommige winkels hielden speciale
Amstel-acties tijdens mijn tour en er is veel pers op afgekomen.
Het is voor ons, als vertegenwoordigers, nu ook gemakkelijker
zakendoen met klanten omdat er toch een speciale band met ze
is ontstaan. Het effect van deze supermarkttour is dan ook groter
dan alleen de extra verkoop van Amstel."
HET OORDEEL VAN GÉ VAN HARTEVELT
"Geweldig leuk verhaal. Noord Nederland heeft er weer een
held bij. Ze hebben daar naast Amstel als 'Ons Bier' ook 'Us René
Beckers'. Duidelijk is wel dat er een lastige grens is tussen hobby,
werk, persoon en merk."
Fred Roos is
Field Sales Coach
en de direct
leidinggevende van
René. Ook hij onder
steunt de activiteiten van de
zanger. "Zijn dagelijkse werk heeft nooit
geleden onder zijn zangcarrière. Integen
deel zelfs; zijn bevlogenheid voor Amstel is
zeer groot. Bovendien was deze tour niet
alleen leuk voor hem, maar ook voor de
supermarkten. Want hieruit bleek dat er bij
een kleine afprijzing én een gratis cd, veel
Amstel werd verkocht. De aandacht is op
deze manier van het prijsgeweld afgeleid en
meer gericht op een ludieke, persoonlijke
actie." En als René straks landelijk beroemd
wordt? "Ik hoop het van harte voor hem. Ik
wil hem niet kwijt, maar als hij die kans krijgt
moet hij hem uiteraard met beide handen
grijpen."
Heineken nl magazine [17]