PUNTEN VOOR MUNTEN ZO WERKT IVF Louis Schönhage (43) teamleider Verpakken HNS getrouwd met Lilian (45), 2 kinderen: zoon Kaj (17) en dochter Lynn (15) al 22 jaar bij Heineken een functie voor Heineken Thuis in het buitenland squash en gezin Heineken nl magazine [13] Medewerkers met goede ideeën waren altijd al welkom bij Heineken, maar met het nieuwe beloningssysteem kan een idee de medewerker meer voordeel opleveren dan voorheen. Doel van IVP is om vooral kleine dingen op en rond de werkplek aan te pakken die voor irritatie en ongemak zorgen. Het systeem werkt zo: een medewerker met een goed idee toetst zijn plan eerst bij zijn collega's. Onderschrij ven zij de verbetering, dan zet hij het voorstel op papier Hiervoor is een speciaal IVP-formulier ontworpen. Hij mag maximaal 5 collega's laten deelnemen in het uitwerken en invoeren van het idee. afstellen. Dat kost veel tijd, minimaal vier uur. Wij be dachten dat met wat kleine wijzigingen in het proces de onderdelen konden blijven zitten. Bovendien was het mogelijk de delen in twee standen te verstellen. Draaien aan schroeven is niet meer nodig. Sterker nog: we zijn in een klein half uur klaar, een tijdwinst van minimaal drie uur dus!" IjOU" "Ik zag meteen dat het een topidee was, IVP-topper noemen we dat. Als ik iets in een voorstel zie, volgt IVP een vaste route: ik bespreek een IVP samen met een van de bedenkers tijdens het werk- plekoverleg met alle andere werkplekeigenaren en daarna bespreek ik het verder in het wekelijkse tech nisch overleg. De installatiebeheerder kijkt dan naar de technische haalbaarheid en de kosten. Vervolgens gaat het plan met enkele aanpassingen terug naar de indiener. Het mooie van dit plan was dat Rob en zijn collega's het zelf konden uitvoeren. Omdat het productieproces er een stuk eenvoudiger op werd, werden de bedenkers beloond met elk tienduizend punten, het maximum. Natuurlijk wordt niet ieder idee een IVP-topper. Naarmate een idee meer kosten besparing oplevert, wordt de beloning hoger."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 19