I PET MONO- NIEUWS •we. i 'l'iÉriH* Bedrijfsoorcheck: wat is het? Bedrijfsoorcheck hij Heineken O Tërr- 33VVI Op 30 januari werden de eerste nieuwe PET Mono-flessen uitgeleverd, 's Ochtends reden de eerste vrachtwagens met Pepsi, Sisi, 7UP en Crystal Clear het terrein af richting de distributiecentra van de supermarkten. Voor Vrumona, dat de introductie van het nieuwe flessen- én recyclesysteem zorgvuldig voorbereidde, was het een historisch moment. Vanaf week zes stonden de nieuwe 1,5 liter flessen bij de verschillende supermarkten op de winkelvloer. De PET Mono 1 liter flessen zullen medio mei volgen. De introductie ging gepaard met een tijdelijk '3+l'-aanbod op de winkelvloer gedurende de weken zes tot en met negen. Deze actie werd met speciale commercials aangekondigd op televisie. OREN checken Op 23 april 2007, tijdens de 'week van het oor', wordt bij Heineken Zoeterwoude een symposium georganiseerd door de Nationale Hoorstichting. Op dit symposium, dat het thema 'Slechthorendheid en werk' heeft, wordt onder meer de Bedrijfsoorcheck gepresenteerd aan de buitenwereld. Het is niet zo dat Heineken problemen heeft met lawaai. Maar het bedrijf wil lawaai en eventuele gehoorbeschadiging wel heel serieus nemen. Daarom wordt de Bedrijfsoorcheck actief ingezet. Dat was ook de reden dat Heineken ruimte beschikbaar wilde stellen voor het symposium. Hieraan nemen in totaal zo'n 200 beleidsmedewerkers, audiciens en bedrijfs artsen deel. De Bedrijfsoorcheck is in opdracht van de Nationale Hoor stichting ontwikkeld door het audiologisch centrum van het Leids Universitair Medisch Centrum. Deze check is bedoeld om het gehoor van werknemers die in lawaai werkzaam zijn te screenen. Gehoorschade wordt gewoonlijk aangetoond met een toonaudiogram, waarbij de drempel voor het horen van zuivere tonen wordt vastgesteld. Aanvullende oortesten kunnen de resultaten eventueel bevestigen. Echter op het moment dat schade wordt vastgesteld, is het eigenlijk al te laat. Er kunnen dan alleen nog maatregelen worden genomen om verdere gehoorschade te voorkomen. De Bedrijfsoorcheck werkt preventief door de opgelopen gehoorschade al in een vroeg stadium aan te tonen. Hierdoor kan permanente beschadiging worden voorkomen. Arbodienst Heineken en Heineken International Health Affairs zijn sinds vorig jaar betrokken bij de ontwikkeling van de Bedrijfsoorcheck. Zo zijn bij een aantal werknemers, in Nederland en in Nigeria, gehoortesten uitgevoerd om de test te verbeteren. Uiteraard heeft Heineken meegewerkt omdat geluid een werkgerelateerde risicofactor is binnen Heineken, wereldwijd. Met de Bedrijfsoorcheck (in Nederland op termijn wettelijk verplicht) kan eventuele gehoor schade sneller gesignaleerd en dus voorkomen worden. In derde wereldlanden zal de Bedrijfsoor check ook het bewustwordings proces kunnen versnellen. Kit»

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 14