HEINEKEN SPONSORT TV-SPEL ZONDER VERLIEZERS Gezien op tv? En meegeleefd met de vier koppels die elk de beste 'toptent' willen neerzetten? Zij doen er alles aan om de hoofdprijs te winnen: een geldbedrag waarmee hun onderneming in één keer hun eigendom is. Heineken heeft een bijzondere band met dit programma. 'Mijn Tent is Top laat ook zien hoe leuk ondernemen in de horeca is' Je eigen restaurant starten is voor veel mensen een grote droom. Maar verder dan dromen komt het vaak niet, want hoe zetje vanuit het niets een bedrijf neer? Waar begin je? In 'Mijn Tent is Top', elke dinsdag te zien op de kookavond van RTL5, realiseren vier koppels wel hun horecadroom. Op de voet gevolgd door de camera. Vanaf de eerste dag dat ze met de sleutel hun nieuwe pand mogen betrekken en alle dagen daarna. Ook nu is de camera er nog, ruim een maand na de opening, terwijl het restaurant open is en de gasten al kunnen eten. De kijker kan ter plekke - op camera - commen taar leveren, en heeft ook invloed op de uiteindelijke uitslag. HEINEKEN-JURY Maar niet alleen de kijker beslist wie er wint. Een deskundi ge jury, onder leiding van topkok Herman den Blijker, volgt de acht restaurateurs in spe. Alexander Koch (35), trade mar keting manager, zit in de jury namens Heineken. Hoe leuk dat is? "Het is vooral bijzonder om te doen. Het jureren is min of meer een verlengde van mijn baan, al ben ik natuur lijk niet gewend aan de camera's. Maar ook in mijn werk bij Trade Marketing houd ik me, behalve met het bier, bezig met de sfeer, de service, de presentatie, kortom de kwaliteit van de horecagelegenheden waarmee wij zakendoen. In eerste instantie was ik overigens niet direct happig om op tv te komen, die extra aandacht hoeft van mij niet zo. Dat werd door mijn collega's direct als valse bescheidenheid afge daan! Ik zit voor Heineken in de jury, maar dat wil niet zeggen dat ik alleen naar het bier kijk. Ik kijk verder dan een goed getapt biertje. Is het geheel goed? Heeft de tent potentie? Is het vernieuwend? Blijvend? Elk jurylid plaatst zijn eigen accenten. Ik kijk naar de vijf pijlers die het rendement van de onderneming bepalen: hoe zijn de sfeer en de service, wat bieden ze aan, hoe wordt alles gepresenteerd en hoe krijgen ze de tent vol?" POSITIEVE HORECA-IMPULS In 'Mijn Tent is Top' blijkt dat het starten van een eigen onderneming een uitdaging is die met de juiste middelen en kennis tot een succes kan worden gemaakt. Zoals de juryvoor zitter in de eerste aflevering al tegen de startende onderne mers zei: "Een eigen onderneming beginnen is kei- en keihard werken, maar als je erin gelooft, lukt het altijd." Alexander: "Het is een leuk en inspirerend programma, dat een positieve impuls aan de horeca geeft. Puur omdat het laat zien hoe leuk ondernemen in de horeca kan zijn. Het biedt ook een goede blik achter de schermen van ondernemen. De meeste mensen hebben alleen ervaring als klant, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken als je een eigen zaak begint. Het is bijvoorbeeld vanzelfsprekend dat er bestek op tafel ligt, maar niemand realiseert zich dat dat met veel liefde uit bestekboeken wordt uitgekozen. Daarnaast is het een spannende race tussen leuke koppels. Je leert hun gedachte gang kennen. Waarom hebben zij bepaalde keuzes gemaakt? Wat is belangrijk voor hen?" "Wat ik er persoonlijk leuk aan vind, is dat er geen verliezers zijn. Elk restaurant krijgt door de bekendheid van het pro gramma toch een goede start. En de deelnemers zijn 'eager' om te winnen. De geldprijs is een 'vette worst'. Wie er gaat winnen? Dat weet ik natuurlijk niet. Het is in ieder geval een moeilijke klus om te jureren. Het zijn verschillende concepten, in verschillende steden, met allemaal verschillende stellen, dat is moeilijk te beoordelen. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en eigen ideeën. Het is spannend om te kijken hoe dat uitpakt. Ook voor mij."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2007 | | pagina 11