\w\ F
'De eerste machines ter
wereld die op deze manier
zijn uitgerust, staan nu bij
ons in Bunnik'
NIEUWE REGELS UIT EUROPA
Ad Meerwijk medewerker Distributie:
"Wij hebben straks niet meer te maken met lekkende of vieze
flessen en kunnen dus veel schoner en netter werken. Nog een
voordeel: straks staan er geen lege kratten meer op het terrein. De
ruimte op het Vrumona-terrein is schaars, misschien kunnen we door
die gewonnen ruimte straks iets uitbreiden. Ik vraag me wel af of de
automatisering die PET Mono met zich meebrengt betekent dat er in
de toekomst minder banen zijn."
letterlijk en figuurlijk om de oren als je erbij staat. Omdat de flessen nu
in folie worden verpakt zullen de vertrouwde gele frisdrankkratten niet
meer worden gebruikt in het supermarktkanaal. We gaan ze vermalen
en recyclen tot nieuwe pallets of andere plastic toepassingen. Het is wel
jammer dat daardoor de grote gele krattenmuur bij Vrumona verdwijnt;
het was toch ons herkenningspunt aan de A12. Ook voor de opslag heeft
deze fles gevolgen. De kratten waren lekker stevig, die stapelde je mak
kelijk. De nieuwe flessen worden nu zonder extra bescherming gewoon
op elkaar op pallets gezet en er komt doorzichtige verpakkingsfolie
omheen. Hierdoor kunnen er minder pallets boven op elkaar in het
magazijn worden gestapeld. Omdat we nu in de breedte moeten werken
in plaats van in de hoogte moesten we wel logistiek uitbreiden."
De introductie van PET Mono vond zijn oorsprong in Brussel. Volgens
de Europese Commissie was het nadeel van het bestaande systeem van
verplichte hervulbaarheid dat het voor nieuwkomers te kostbaar was om
in te haken. Begin 2006 besloot de Europese Commissie dat flessen niet
langer verplicht hervulbaar moesten zijn en daarmee was de markt voor
nieuwe investeerders geopend voor eenmalige flessen.
Paul: "Wij wisten in 2004 al dat dit boven ons hoofd hing. Dus zijn halver
wege 2004 de projectteams gestart en in januari 2005 zijn de aankopen
al gedaan voor de eerste nieuwe productielijn. We zouden eigenlijk begin
2006 al live gaan met de PET Mono-flessen, maar we hebben het een
jaar uitgesteld. En in mei volgt de introductie van de literfles. Nu komt op
5 februari de eerste 1,5 liter fles in de winkel."
Chris: "We wilden alles echt goed geregeld hebben voor de introductie.
Dat gold niet alleen voor ons, maar voor alle partijen, ook de super
markten. Coca Cola was op dat moment wel klaar en is als enige fris
drankfabrikant eerder live gegaan. Intussen konden wij kijken wat in hun
traject goed en niet goed ging, zodat wij van deze dingen konden leren
en beter voorbereid waren."
'SwBMg!
V s-w^;
Heineken nl magazine [13]