El De Ballenbar ONS BIER-CAMPAGNE NIET VOOR VROUWEN Deze campagne is de vervanger van de commercials met de drie vrienden, die zeer populair waren. Hebben jullie die vrienden de afgelopen twee jaar nog gemist? "Geen moment. De valkuil van het succes van de drie vrienden was dat zij belangrijker werden dan het merk. Die campagne heeft voor Amstel veel goeds gedaan, maar op het laatst had het geen invloed meer op de verkoopcijfers. Dan komt het moment datje afscheid moet nemen." "Het waren leuke commercials, maar die vrienden gingen met zijn drieën wel een eigen leven leiden. Ze hadden steeds meer lol met elkaar, maar als kijker kon je er nauwelijks nog bij komen. De eerste commercial in de Ons Bier campagne was die met de Amstel-truck die van alle mannen in Nederland voorrang krijgt, om ervoor te zorgen dat het bier op tijd in de kroeg wordt afgeleverd. Met die commercial maakten we de stap van die drie mannen naar alle mannen van Nederland." "Wij hebben er vooraf rekening mee gehouden dat het even zou duren voordat de nieuwe campagne aan zou slaan. Maar de eerste commercial met de truck was meteen een succes. Dat was voor ons een bevestiging dat we de goede keuze hadden gemaakt." De nieuwe commercial in de Ons Bier-campagne speelt zich af in de brouwerij. Hiermee gaat Amstel terug naar de basis, namelijk de hoogwaardige kwaliteit van het bier laten zien. De komende maanden zal blijken hoe de nieuwe Amstel- commercial gaat scoren in de populariteitspolls. Hierbij de top-3 van de commercials in de Ons Bier-campagne tot dusver. Jongen merkt in de kroeg dat zijn biertje door een ander is opgedronken en zet alles op alles om de dader te achterhalen. Het thema 'Ons Bier' bij een groot publiek bekendmaken. "Zeer geslaagd. De bekendheid met het thema 'Ons Bier' is verdriedubbeld." Amstel ontvangt mannen op de Huishoudbeurs in de Ballenbar. Amstel tonen als merk dat mannen begrijpt en steunt daar waar ze het zwaar hebben. "Die ballenbar op de beurs was een groot succes en heeft heel veel gratis publiciteit in de media opgeleverd." Op internet wordt volop gediscussieerd over de Ons Bier campagne. Sommige vrouwen begrijpen de grappen in de commercials niet, terwijl mannen ze juist het ultieme voorbeeld van humor vinden. "Dat is logisch, want de commercials zijn voor een mannelijke doelgroep gemaakt. Als Amstel een soort emancipatievriendelijke commercial gaat maken, is het als merk niet geloofwaardig. Je gaat een jeep ook niet roze verven om vrouwen aan te spreken." "De commercials mogen prikkelen, maar niet afstoten. Dat is iets wat we goed in de gaten houden. Amstel blijft een merk voor het grote publiek. Uit onderzoek blijkt trouwens dat veel vrouwen de commercials wel degelijk waarderen, maar de mannen geven net iets hogere waarderingscijfers." Alle mannen in Nederland werken nauw samen om de Amstel- truck voor te laten gaan, zodat het bier bijtijds in de kroeg is. Laten zien dat Amstel een bier is waarbij het gaat om mannelijkheid en saamhorigheid. "Zeer geslaagd. Uit onderzoek blijkt dat de commercial zelfs na twee jaar nog steeds niet verveelt. Mensen vinden het nog steeds leuk dit spotje te zien." "De strategie achter een reclamecampagne is vaak moeilijk te doorgronden. Met behulp van dit artikel kunnen we nu een kijkje in de keuken van marketing nemen." [6] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 6