WMS IN DE PRAKTIJK
Dirk Knijn (48), magazijnmedewerker:
Cor Sonnema (49), groepsleider en
Ivo Le Noble (24), assistent-groepsleider:
'We kunnen nu voor
spellen wanneer
het werk klaar is' Cor
rdt er nooit meer
iets vergieten' dekhui
i Heine!.
"Ik werk hier al 24 jaar en had mijn eigen methode en die werkte goed, vond ik.
Het meest moest ik eraan wennen dat ik niet meer hoefde na te denken. Dat doet dit
apparaat voortaan voor mij. Ik moet precies doen wat het zegt. Anders gaan allerlei
lichtjes knipperen en gaat-ie piepen. Het scherm laat zien bij welk schap ik welke
drank moet halen. Ik mag dus niet zomaar een fles wijn van een andere pallet halen.
Dat deed ik de eerste week nog wel, was ik zo gewend. Maar daardoor raakte het hele
systeem van slag.
Mijn opdracht verschijnt in dit kleine schermpje, iets groter dan dat van een mobiele
telefoon. Ik mis het overzicht, heb geen idee hoe lang de opdrachtbon is. Dat wist ik
vroeger wel.
Door WMS moet alles sneller gaan, maar dat gebeurt nog niet altijd. Want soms moet
ik een fust hebben, maar heeft de heftruckchauffeur nog niet de opdracht gekregen
om dat fust voor mij van de pallet te halen. Moet ik dus eigenlijk eerst op hem wach
ten, maar nu 'vink' ik die opdracht nog niet af en doe gewoon de volgende.
Voordeel is dat ik 'm niet meer kan vergeten, want aan het einde van de opdrachtbon
komt de opdracht gewoon weer tevoorschijn.
Pas als alles is ingeladen, stuurt de handterminal de hele order weg en begin ik weer
van voren af aan."
Ivo: "Ik kijk bijna de hele dag naar mijn beeldscherm. Daarop verschijnen alle order
verzamelingen die zijn uitgevoerd. Die lijst wordt constant bijgewerkt."
Cor "Met een blik op het scherm zien we of er mutaties zijn gemaakt."
Ivo; "Voordat WMS werd doorgevoerd heb ik een lay-out gemaakt van het magazijn.
Want voordat alles gelabeld kon worden moest eerst de inhoud in kaart worden ge
bracht. Door WMS heeft alles nu een vaste plek gekregen. Dat vind ik wel zo overzich
telijk."
Cor "Tijdens de invoering van het systeem moesten we lange dagen maken. Dat was
niet erg, maar elk moment stond er wel iemand uit het magazijn bij je met een vraag."
Ivo: "Daar konden we niet tegenop werken. Dus is er namens het magazijn nu één
medewerker die ons benadert als er problemen zijn."
"Van de magazijnmedewerkers werd vooral de eerste week veel gevraagd. Maar
ze accepteerden het lange overwerken. Vooral omdat dagelijks meer zichtbaar werd
dat het systeem verbeterde. Misschien ook omdat we hen verwenden met luxe avond
eten. Ik vond dat een voorwaarde. We vroegen nogal wat van ze."
Ivo: "Na anderhalve week hadden we een groot gedeelte onder controle. Ik had dat
niet verwacht. We hebben het overzicht, kunnen precies zien wanneer we klaar zijn.
Dat wisten we vroeger nooit."
Cor "We kunnen ook precies het orderproces volgen. Een foutmelding komt nog
steeds wel voor, maar dat is een kwestie van tijd. Het is nu nog moeilijk te zeggen
waarmee we de meeste tijd en geld besparen. Maar over een paar maanden zal dat
voor iedereen duidelijk zijn."
Cor Sonnem:
Heinekennl magazine [21]