WMS: DE CIJFERS 250 4.000 4.000.000 5.000 300 25.000 1 9 CENTRALE SERVER DRANKENHANDELS HANDTERMINALS VERKOOPORDERS PER DAG ADRESLABELS PER JAAR ARTIKELEN BELADEN VRACHTAUTO'S PER DAG KLANTEN van de invoering van dit systeem bij Heineken. Zeven jaar geleden adviseerde hij Heineken voor het eerst om over te gaan op WMS. "Ik had bij andere grote bedrijven, zoals Albert Heijn, gezien dat het systeem enorm efficiënt en effectief is. Daar werden nauwelijks nog 'pakfouten' gemaakt." Bij Heineken gebeurde dat nog wel volgens Hans, die inmid dels projectmanager WMS is: "We wisten nooit zeker of alles wat op de opdrachtbon stond, ook in de vrachtwagen was gekomen. Hoewel het bij incidenten blijft, gebeurt het nog wei eens dat een magazijnmedewerker per ongeluk een order over het hoofd ziet. Of hij zet per ongeluk zeven flessen wijn in de rolcontainer in plaats van de op de order aangegeven zeven dozen. Dan moet er alsnog een nalevering komen. Tot ergernis van de klant. En voor Heineken betekent het dat er onnodig extra kosten moeten worden gemaakt." Met het nieuwe systeem zal dit soort fouten straks niet of nau welijks meer voorkomen. Want elke handeling van de maga zijnmedewerker wordt via de handterminal geregistreerd en via het netwerk in de computer in Zoeterwoude opgeslagen. Een fout wordt gesignaleerd en de medewerker krijgt dat meteen te zien via de handterminal. GEEN PAPIER MEER Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd in het maga zijn. De medewerkers rijden met hun orderverzameltruck nog steeds af en aan richting de laad- en losplekken, de heftruckchauffeurs zorgvuldig omzeilend. Maar wie verder kijkt, ziet wel duidelijk verschil. Want aan elke pallet in het magazijn is nu een 'barcode' bevestigd. Die moet eerst met de handterminal worden gescand, voordat een magazijnmede werker er iets vanaf haalt. Via een netwerkverbinding wordt dan in Zoeterwoude geregistreerd hoeveel flessen er van het schap worden gehaald. "Daardoor wordt meteen nauwkeu rig bijgehouden wanneer voorraden weer moeten worden aangevuld," legt Ramon van Hoek uit. Hij is als ICT projectma nager verantwoordelijk voor de technische invoering van dit nieuwe systeem. De afgelopen maanden stuurde hij 45 man aan die variërend van een uur tot weken aan de software hebben gewerkt. Het is de bedoeling dat de orders van alle Heineken Brouwerijen-vestigingen straks via één centraal systeem verzameld en verwerkt worden, met gebruikmaking van de lokale draadloze netwerken. Door deze digitalisering zijn stapels papier straks verdwenen. Ramon: "De magazijnmedewerkers hebben geen uitdraai van de magazijnbon meer nodig. Alle opdrachten krijgen ze via de handterminal binnen. Een van de grootste voordelen is dat ze nu vrachten van soms drie klanten tegelijk vullen. Als uit de opdracht blijkt dat alle drie een paar kratten Pepsi nodig hebben, hoefje dus niet meer drie keer op en neer te rijden." KINDERZIEKTES Hoewel het er in Alkmaar nu uitziet alsof het nooit anders is geweest, verliep de omschakeling eind september niet zonder Heineken nl magazine [19]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 31