Wat heeft de meeste indruk op jullie gemaakt
het afgelopen jaar?
Worden we in de nieuwe Heineken Nederland
structuur weer één team? Of zoals de directie
zegt: weten we straks allemaal weer hoeveel
bier we verkocht hebben en wat we daaraan
hebben bijgedragen?
[141. Heineken nl maaazine
Maroesja: "De reorganisatie die bij Human Resources gaat plaatsvinden, maakt dat ik uitkijk
naar een verdere professionalisering van HR. De plannen vind ik goed; we gaan de dingen
professioneler aanpakken, ook al zijn er soms onplezierige consequenties aan verbonden. Het
maakt wel dat ik nog sterker nadenk over wat ik zelf wil. Heineken is een krimpende organisatie
en biedt als gevolg daarvan soms minder kansen."
Julia: "De verandering in organisatiestructuur binnen Verpakken, die overigens nog volop
aan de gang is. Bijvoorbeeld, als ik bij mezelf blijf, de technologen worden uit de rayons gehaald
en centraal geplaatst onder een senior technoloog. Dat dwingt je om na te denken over het
waarom. Je moet signalen oppikken en bepalen hoe je hiermee omgaat. Ik zie vooral de voor
delen: we gaan slimmer en beter gebruikmaken van de kennis die medewerkers hebben. Alles
is nieuw. Daarom is het belangrijk zaken tijdig bekend te maken, het te laten bezinken en er dan
met elkaar over te praten."
Ale: "De veranderingen bij DCS hebben vooral betrekking op het automatiseren en mechanise
ren. Niet alleen het hele plan met mechanisch beladen en onbemande heftrucks is spectaculair,
ook de manier waarop met mensen wordt omgegaan. Hierbij is openheid heel belangrijk.
De plannen worden tijdig verteld aan de medewerkers en de boodschap is: we moeten anders
gaan werken. Voor een aantal mensen is er straks geen plek, maar het duurt nog 3 a 4 jaar voor
het zover is. Medewerkers worden erg gestimuleerd om opleidingen te volgen en intern te
solliciteren. Sommige regelingen verdwijnen, maar er komen ook weer nieuwe. Door dit alles
zullen er hopelijk geen gedwongen ontslagen nodig zijn."
Jan: "De enorme verzakelijking maakt diepe indruk. Je bent meer nummer geworden dan
mens en dat doet mij pijn. De realiteit is dat bijna 25% van de medewerkers bij de huidige units
Midden-Brabant, Helmond en Nijmegen in verband met de samenvoeging tot de nieuwe unit
Brabant-Oost een andere baan moet zoeken. Het is bijna onmogelijk om de klant hiervan niets
te laten merken. Bij Horeca hebben we te maken met meerdere partijen, we zitten tussen de
interne organisatie en de klant in. We moeten wel zorgen dat we de klant centraal blijft staan."
Jan: "Het is heel belangrijk om te weten hoeveel bier er is verkocht, want dat is toch onze core-
business. Je kunt een geweldig product maken en dat ook efficiënt doen, maar als je het niet