Het lijkt wel een beetje terug naar vroeger... Herkenbaarder? En jullie zelf, wat willen jullie op je eigen terrein bereiken de komende jaren? Wie Wiggert Deelen (43) Wat directeur Heineken Nederland Supply Uitdaging "Heineken Nederland Supply moet weer gezien gaan worden als leidend voorbeeld. We hebben nu alles in huis om dat te bereiken." geconcentreerd worden, kunnen we in de staf het werk doen met minder mensen. En ik vind het belangrijk dat we het klant- leveranciermodel nuanceren. Het werd de laatste tijd toch een beetje te veel 'wij tegen zij', nu wordt het weer 'wij'." Wiggert: "Maar dat betekent niet dat de operatie van de afge lopenjaren niet goed is geweest. Integendeel, juist omdat die goed heeft gewerkt, zijn we meer doordrongen geraakt van de noodzaak tot kostenbeheersing en innovatie en kunnen we nu deze stap zetten naar een eenvoudiger structuur." Koos: "Nou, terug naar vroeger... Bij Financiën gaan we iets doen wat in al die 22 jaar dat ik bij Heineken werk, nog niet eerder is gebeurd: alle financiële mensen op één punt laten rapporteren. Zo willen we centraal een goede greep krijgen op het financiële reilen en zeilen van de onderneming. En zo kun nen we de beschikbare middelen inzetten waar ze het meest nodig zijn." Philip: "Toch moeten we niet vergeten dat deze nieuwe struc tuurwijziging veel met mensen doet. Veel mensen zouden net in een servicecentrum gaan werken, nu moeten ze weer een knop omzetten." Hans: "Ja, maar die eenvoudiger structuur heeft op den duur ook voor hen voordelen: als de organisatie herkenbaarder wordt, gaan mensen ook beter en gemotiveerder functioneren." Philip: "Mensen willen graag ergens bij horen. De afgelopen jaren zijn medewerkers zich erg gaan richten op hun eigen unit. Dat werd versterkt doordat iedere unit een eigen afdeling had voor financiën, personeelszaken, IT, et cetera. Dat gaat nu dus veranderen. Het is belangrijk dat iedereen straks het gevoel krijgt dat hij of zij bij Heineken Nederland hoort." Koos: "Ook de verschillende ondersteunende staven moeten een wij-gevoel krijgen én herkenbaar zijn voor de rest van de organisatie." Philip: "Wij als directieteam gaan bij elkaar zitten. Op de eerste verdieping in Zoeterwoude. We gaan de ruimte zo aanpassen dat we ook echt letterlijk te zien zijn, door het gebruik van glas. Symbolisch voor de transparante organisatie die we willen zijn." Hans: "Tegelijk met de nieuwe managementstructuur willen we een vereenvoudigde medezeggenschapstructuur doorvoeren. Daarvoor hebben we bij de COR een aantal voorstellen gedaan. Ook in dat opzicht moeten we toe naar een eenvoudigere, over zichtelijkere en compactere manier van werken." Wiggert: "Voor HNS geldt dat in de jaren '90 een tweedeling is ontstaan. Er groeiden twee verschillende bedrijven, in Zoe terwoude en in 's-Hertogenbosch. Met elk hun eigen manier van werken, van rapporteren, et cetera. Die twee moeten op een lijn worden gebracht en samen met DCS en met alle ondersteunende diensten tot een geïntegreerde organisatie uitgroeien." Koos: "Eerst wil ik deze financiële organisatie goed neerzet ten. En daarnaast ga ik me richten op 'Fit 2 Fight', het nieuwe efficiencyprogramma van Heineken. Volgens dat programma moeten we wereldwijd 200 miljoen euro bezuinigen. Daarvan krijgen we in Nederland een deel voor onze rekening. We moeten ons dus blijven richten op het terugbrengen van de kosten." Wiggert: "Wij moeten ons straks weer kunnen meten met de beste brouwerijen ter wereld. Dat kunnen we bereiken door [6] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 6