Vanwaar deze verandering, waren we niet goed bezig? HNBS verdwijnt. En dat terwijl iedereen net gewend was aan klant-leverancierrelatie. Medio oktober 2006 is de nieuwe managementstructuur ingegaan. Heineken Nederland wordt nu geleid door een vierkoppige directie. Een nieuw team, bestaande uit ervaren mensen die, zo blijkt wel uit het gesprek op deze pagina's, veel zin hebben om er samen tegenaan te gaan. Al pratend laten ze merken hoe enthousiast, bijna opgelucht, ze zijn over de nieuwe helderheid en transparantie. Wie Philip de Ridder (50) Wat algemeen directeur Heineken Nederland Uitdaging "Ik vind het inspirerend om met mensen te werken. We gaan dit bedrijf met z'n vieren leiden. Daar geniet ik nu al van." Philip de Ridder: "Met het introduceren van de Supply Chain en het Shared Services-concept hadden we twee belangrijke doelen. Om te beginnen: de uitbouw van onze unieke positie, waarbij een groot deel van ons volume naar andere klanten binnen de internationale organisatie gaat. En het tweede doel was: de vorming van een transparante organisatie waarin collega's elkaar beschouwen als klanten en dus efficiënter en kostenbewuster werken. Beide doelen zijn bereikt. Nu willen we weer een 'gewone' werkmaatschappij worden, net als de Heineken OpCo's in andere landen." Wiggert Deelen: "Dat was niet alleen onze wens, ook de President Western Europe, Didier Debrosse, vroeg erom. Het is voor hem niet logisch dat er zo veel verschillende mensen in Nederland aan hem rapporteren. Straks heeft hij alleen te maken met Philip." Koos Tromp: "De manier van werken van de ondersteunende diensten heeft in de afgelopen jaren zijn vruchten afgewor pen. Het is goed geweest dat we ons zo hebben geconcen treerd op de financiële administratie, IT, facilitaire diensten en inkoop. Er zijn veel afspraken vastgelegd, zoals bijvoor beeld de SLA's, waardoor we nu weten wat we van elkaar ver wachten. Daarvan behouden we de goede elementen, alleen de ballast gaat overboord. Bijvoorbeeld: ook als we straks één Heineken Nederland zijn, moeten we nog steeds weten wat Business Systems Services ons kan leveren. En de medewer kers van IT moeten duidelijk kunnen maken, hoeveel tijd en mensen ze daarvoor nodig hebben. Daar moeten afspraken over zijn. Maar bijvoorbeeld op het gebied van facilities zijn er ook wel dingen die je met gezond verstand kunt regelen, zonder dat het in een SLA staat." Hans de Ruiter: "Doordat de ondersteunende diensten nu Heineken nl magazine [5]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 5