BOND-GIRL PROMOOT HEINEKEN Voor de vierde keer alweer heeft Heineken zich verbonden met de beroemdste spion aller tijden: agent 007. Wat heeft Heineken met Bond? En wat heeft Bond met bier? KONINGIN ELIZABETH OP DE LOPER HEINEKEN BOND INTERNATIONAAL Heineken en James Bond passen bij elkaar. Geheim agent 007 gaat met zijn tijd mee en houdt tegelijk vast aan een rotsvast imago. In stijl en humor vertegenwoordigt hij een wereld die inspireert. En overal ter wereld is hij een succes. Al deze din gen gelden ook voor Heineken. Vandaar dat Heineken en de su perspion een verbond sloten. In de eenentwintigste Bond-film, Casino Royale, is Heineken subtiel aanwezig. Op welke manier de werelden van Heineken en Bond zich met elkaar zouden verbinden, werd contractueel vastgelegd na onderhandelin gen tussen Heineken Corporate, producent Eon en distributeur Sony Pictures. Daarbij werd onder meer afgesproken dat er een gezamenlijke, wereldwijde Heineken-Bond-promotiecam- pagne zou komen. De wereldpremière vond plaats op 14 november in Londen. Op Leicester Square verschenen niet alleen filmsterren, ook leden van de Britse koninklijke familie, onder wie Koningin Eliza beth, én de familie Heineken gingen over de rode loper. Neder land beleefde twee dagen later, op 16 november, de première van Casino Royale in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski. De verwachtingen waren hooggespannen. De echte Bond- fans waren natuurlijk benieuwd naar de 'nieuwe' Bond, voor het eerst gespeeld door Daniel Craig. Bond films zijn zonder uitzondering kaskrakers, maar het is altijd afwachten hoe een 'nieuwe ster' het personage zal neerzetten. Jan-Willem Vosmeer, Programme Activation Manager van Group Corporate Relations van Heineken in Amsterdam: "De komst van een nieuwe Bond-film veroorzaakt altijd een wereldwijde buzz. Daarop liften wij mee met onze promotie campagne. Vanuit Corporate Amsterdam, waar de promotie materialen zijn ontwikkeld, houden we zicht op wat er wereld wijd gebeurt. Maar de uitvoering ligt in principe in handen van de landen zelf. Zij kennen hun markt het beste en weten waar ze de nadruk moeten leggen. In totaal doen veertig landen mee aan operatie James Bond. De voorbereiding met de producenten begon al een jaar van tevoren. Belangrijk moment in die voorbereidingen was de Impact Meeting in juni van dit jaar. Tijdens deze jaarlijkse meeting maken vertegen woordigers uit alle landen altijd kennis met producten die nieuw ontwikkeld zijn en wordt ook het commerciële beleid besproken. Daar presenteerden wij dit jaar het plan James Bond. De verschillende markten hadden daardoor ruim de tijd om zich voor te bereiden en zelf met suggesties te komen." Wat Heineken Nederland allemaal doet om ons merk samen met James Bond te promoten? Kijk op de volgende bladzijden. Speciaal voor deze internationale Heineken Casino Royale-campagne is een commercial gemaakt, geregisseerd door Stephen Gaghan. Deze regisseur won eerder een Oscar voor zijn film 'Traffic'. In deze Bond-Heineken-commercial hoor je de muziek uit de film en speelt Bond-girl Eva Green de hoofdrol. De opnames hiervoor vonden plaats op de filmset van Casino Royale, en wei in de filmslaapkamer van Bond. Het is voor het eerst in de geschie denis dat een commercieel merk toegang kreeg tot de set van een James Bond-film en nooit eerder speelde een Bond-girl de hoofdrol in een commercial. In de meeste landen speelt de Heineken-commercial een leidende rol bij de promotie, alleen in Nederland ligt dat anders. Dat heeft te maken met het feit dat Heineken in de reclamespot wordt gepositio neerd als premium, dus een biertje voor trendgevoelige consumen ten. Zo is het flesje waaruit de in avondkleding gestoken Eva Green drinkt - nadat ze eerst ijskoud een bad guy heeft uitgeschakeld - een groene longneck. Overal in de wereld heeft Heineken het trendy imago dat hierbij past. Alleen in Nederland is Heineken vooral een mainstream bier en daarnaast richt de Nederlandse promotie zich op Tapvat en Heineken BeerTender- fusten. Bij ons is de commercial dan ook alleen te zien in de Pathé- bioscopen en op Schiphol. 'I* k Heineken nl magazine [17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 29