'Door een schoon gebouw krijg je zin om te gaan werken' I I I J TPM OP KANTOOR, KAN DAT? ZONDE' 'KOSTBAAR' c we De herstructurering zal bij de kantoren anders gaan dan bij Verpakken, denkt Piet. "Bij Productie lag het accent op hygiëne en hoe je als team een afdeling efficiënt laat werken. Omdat er in ploegendiensten wordt gewerkt, is het belangrijk dat iedereen er hetzelfde gedrag op na houdt. In de kantoren zal het accent liggen op de werkplek van de individuele mede werker." Raymond vult aan: "Maar ik kan me voorstellen dat wordt bekeken hoe efficiënt iemand inhoudelijk te werk gaat. Hoe hij of zij documenten in de computer ordent en hoe snel iemand iets terug kan vinden. Ook wordt de route gevolgd die een document aflegt voordat het bij de juiste persoon op het bureau ligt. Hoeveel handtekeningen staan er dan op? Kun nen ook minder mensen hun paraaf zetten? Oftewel: kan die weg korter? Ook dat is TPM." Schoonmakers lopen voorbij. Ze zijn bezig lege dozen in een papiercontainer te gooien. Raymond: "Kijk, dat doen zij mis schien elke dag. Maar het kan waarschijnlijk ook één keer in de week gedaan worden. Of de mensen doen het zelf. Als wij alles beter organiseren kan de werktijd van de schoonmaak ploegen worden verkort. Dat scheelt geld. En daar gaat het onder meer om bij TPM." Piet en Raymond houden van vaste plekken voor apparaten en pleiten ervoor zo veel mogelijk te labelen. Zoals de bakjes voor suiker en poedermelk in de kantine of naast de koffie- automaat. Piet: "Als elk bakje is gelabeld, neemt niemand per ongeluk het verkeerde mee. Want wat doe je? Als je melkpoe der hebt meegenomen, maar die niet kunt gebruiken, gooi je het zakje ongeopend weg of je laat het ergens slingeren. Zonde." In de buurt van het laboratorium wordt de gang steeds smal ler, maar ook voller. Her en der staan op elkaar gestapelde stoelen, een tafel op z'n kop en een pompkar. "Die pompkar n zwerft zo te zien de hele gang door. Zul je net zien datje als 'm nodig hebt zo een half uur verder bent voordatje 'm hebt teruggevonden. Veel te kostbaar die tijd. Had je ook weer een e-mail kunnen versturen," vindt Piet. Piet wijst naar een bureau vol Heineken-gadgets, dossiermap pen en stapels papier: "Ons hoor je nooit zeggen wat wel en niet mag. Maar ik zeg wel: denk eens na hoe je werkt. Hoe snel vind jij een dossier terug en is alles wat rondom je staat echt nodig? Als iedereen daar minstens eenmaal over nadenkt en daar conclusies aan verbindt, ben ik blij." Raymond: "Ons ideale bureau: zo leeg mogelijk; met hooguit een pennenbak, een pc en een foto van je geliefde of gezin." [14] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 26