ROMMELIG' OVERBODIG' HET OORDEEL VAN NICK VAN BUUREN: "Aardig artikel en ik geloof zeker dat er besparingen gerealiseerd kunnen worden door gestructureerder werken. Maar acties als het labelen van koffie/melk bakjes of maatregelen nemen als er drie vuile bekertjes bij de automaat staan, dat is mijns inziens spijkers op laag water zoeken." Lopend door de gang trekken beide heren om beurten een willekeurige deur open. In een lege vergaderruimte liggen her en der grote vellen met aantekeningen. "Hier is waar schijnlijk een belangrijke bijeenkomst geweest," denkt Piet. "De ruimte ziet er rommelig uit," vindt Raymond. In een half open kast vindt hij een kapotte paraplu, viltstiften zonder dop en overal punaises. Maar het meest ergert Raymond zich nog aan twee perforators. "Die zie ik hier echt overal. Op bijna alle bureaus, in elke kopieerhoek. Misschien kunnen er ook een paar minder op een afdeling. Ik heb gehoord dat het efficiën ter omgaan met dit soort kantoorartikelen elders flink in de inkoopkosten scheelde." [13] Heineken nl magazine dat nu ook in, maar in het begin was dat anders." Piet: "Om efficiënter te gaan werken is een cultuuromslag nodig. Mensen moeten bepaalde gewoontes afleren en dat is best lastig. Want we willen vanuit TPM niet betuttelen. Je col lega's zijn geen kleine kinderen. Bovendien waren er eerder al dit soort pogingen gedaan en die bleken, ondanks alle goede bedoelingen, op de lange termijn toch niet succesvol. Bij Verpakken reageerden mensen aanvankelijk dan ook sceptisch. Ze vroegen zich af of het wel echt nodig was. Het gaat al jaren toch prima zo? We hebben onze collega's van begin af aan bij het proces betrokken. Hun stem telde mee in de besluiten. Dat heeft er onder meer toe geleid dat bepaalde voorstellen niet zijn doorgegaan. Wij vonden bijvoorbeeld dat de stoelen bij Verpakken vooral in de weg stonden en dus weg konden. Maar medewerkers zeiden dat ze de stoelen echt gebruikten om af en toe even te rusten. En als je een hele dag moet staan is dat heel normaal. Dus staan de stoelen er ge woon nog." Raymond: "Wij zijn enorm enthousiast aan de slag gegaan, maar we moesten wel oppassen dat we niet door sloegen. Elke keer moetje de afweging maken: bespaart het voldoende tijd als we deze verandering doorvoeren of niet? Is het profijt te klein, dan blijft alles gewoon bij het oude." Piet en Raymond nemen de lift naar de vierde verdieping. Hier lijkt het op het eerste gezicht goed georganiseerd door dat iedereen zijn eigen persoonlijke postvakje heeft. Maar Piet speurt verder en ontdekt al snel een tiental lege plastic postbakken, vervaarlijk op elkaar gestapeld boven op de kast. "Die gebruikt zo te zien niemand en zijn dus overbodig." Bij het kopieerapparaat vindt Raymond half afgebroken potloden en merkstiften zonder dop en zelfs een verdwaalde i typemachine. Met zijn vinger trekt hij een streep door het stof. "Die staat hier zo te zien al jaren. Niemand gebruikt meer zo'n apparaat. Die kan dus weg!" Raymond wil het ding meteen meenemen, maar Piet herinnert hem eraan dat het wel netjes is om daar eerst toestemming voor te vragen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 25