'Wij zijn een familiebedrijf, we houden er niet van onszelf op de borst te kloppen' NIET VAN GISTEREN ondervraagden geeft aan een grote behoefte te hebben aan levensmiddelen die op een maatschappelijk verantwoorde wijze zijn geproduceerd of van een fabrikant komen die zijn verantwoordelijkheid neemt. Onze uitdaging bij het bedenken van de nieuwe Enjoy Heineken Responsibly-campagne was: laat zien dat we geweldig bier brouwen dat veel plezier kan brengen; laat tegelijkertijd zien dat wij het belangrijk vinden dat mensen op een verantwoorde, bewuste wijze omgaan met het drinken van alcohol. Vandaar deze spot en deze website: om te zorgen dat de consument met de juiste informatie een keuze kan maken over alcoholgebruik. Zonder dat we bele rend zijn." Verantwoordelijkheid nemen is voor Heineken niet nieuw: we doen als brouwerij al zo'n 140 jaar aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Volgens Marjolijn Vencken is het nog wel wennen om hier de aandacht op te vestigen, zoals dat nu dus gebeurt in de Enjoy Heineken Responsibly- campagne. "Wij zijn een familiebedrijf, misschien voelt het daarom al snel alsof we onszelf op de borst kloppen. Maar we willen nu wel eens laten zien wat we allemaal doen." Ze geeft wat voorbeelden op het gebied van milieu. "We reduceren het gebruik van water. Vroeger hadden we twintig liter water nodig om één flesje bier te maken, nu nog maar vier en half. Onze bierflesjes worden voor 80% hergebruikt, en 85% van de blikjes is recyclebaar." Ook maatschappelijk gezien denkt Heineken mee, onder meer door 'social advertising' en natuurlijk de bekende NS-actie uit het verleden waarbij Heineken gratis treinkaartjes heeft verstrekt om mensen veilig thuis te krijgen na de nieuwjaars feesten. Het thema alcohol en jongeren heeft eveneens de aandacht. "We zenden geen biercommercials uit op de tijden dat jongeren televisiekijken. Verder zijn we in gesprek met ministeries en gezondheidsorganisaties over de rol die wij als onderneming kunnen spelen bij het verantwoord omgaan met alcohol. We geven speciale masterclasses aan horeca- personeel. Daarin vertellen we niet alleen hoe je moet tappen, maar ook watje moet doen als iemand een biertje te veel bestelt. Tienduizend mensen die in de horeca werken, hebben deze masterclasses al gevolgd." Wie wil weten wat Heineken op dit terrein allemaal doet, kan nu dus terecht op de speciale, vernieuwde Heineken-website (zie kader). Een terrasje in een grote stad, zo rond het middaguur. Taxi's rijden af en aan. Je hoort auto's toeteren. Een aantal jonge mannen praat bij op een terras onder het genot van een Heineken-biertje. Even verderop ligt een blonde labrador onder tafel. Als een van de mannen zijn flesje bier omstoot, ontstaat onder de tafel een grote plas. De hond ziet zijn kans schoon en begint te likken. Hij drinkt door tot al het bier op is. Dan gespt zijn baasje hem aan de riem. Hond en baasje staan op. De man in stijlvol zwart pak is blind, te zien aan zijn stok. De labrador, die door de alcohol behoorlijk onvast op zijn poten staat, is zijn blindengeleidehond. Dan volgt de tekst: Besef goed wat alcohol met je doet. De tekst verdwijnt en de commercial sluit af met de merknaam: Heineken. Heineken nl magazine [9]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 9