Coen van Alphen (45) Lotte van Hoesel (25) weer. De vaste kosten laten een dalende lijn zien en de pro ductiviteit stijgt. Maar Nederland zit wel in de middenmoot qua kosten per hectoliter. Volgens Wiggert schort het momen teel aan hygiëne en is de discipline onvoldoende. Discipline moet volgens hem niet negatief worden gezien. Het gaat erom dat iedereen moet gaan doen wat hij of zij afspreekt; daar heeft iedereen baat bij. Het is zeer positief dat het volume groeit, terwijl dat tot dit jaar niet het geval was. Een lastig bij effect is datje moet meebewegen met de vraag. Wiggert: "Van een vijf- naar een drieploegendienst en weer terug, is daar een voorbeeld van. Er kunnen nog geen definitieve keuzes worden gemaakt en dat merken de medewerkers." Het is stil in de zaal. "Zijn we nog trots?" vraagt Wiggert de aanwezigen. Hij richt zich tot iemand van de OR, die antwoordt: "We heb ben een nieuwe bestuurder, Godfried Meijer, die zegt datje naar de dokter moet als je een groen hart hebt." De zaal barst in lachen uit. Wiggert gaat er serieus op in: "Je verliest col lega's, dus het wordt lastiger je groene hart te behouden. Ik begrijp dat wel. We kunnen en moeten efficiënter werken; de bomen groeien niet meer tot in de hemel. We moeten op een gestructureerde manier meewerken aan verbeteringen en gerichter verbeteren met TPM." Er wordt begripvol geknikt. ZOETERWOUDE ALS VOORBEELD Wiggert sluit zijn presentatie af met de HNS-doelstellingen voor de komende periode: "Voor iedereen binnen HNS moet gelden dat we (blijven) werken aan kwaliteit, lagere kosten, kortere levertijd naar klanten en nog sneller de introductie van nieuwe producten doen. Ik vind dat iedereen die bij HNS werkt dagelijks moet werken aan deze vier zaken. De brouwe rijen en de stafafdelingen van HNS moeten allemaal op één manier gaan werken en de focus zal liggen op het ondersteu nen van Heineken USA, innovaties en een prestatiegerichte cultuur. Daarnaast wil ik dat Zoeterwoude in de nabije toe komst het voorbeeld wordt voor de zeer grote brouwerijen, zoals Brand dat qua productiviteit is voor relatief kleine brou werijen. Ook wil ik met 's-Hertogenbosch een internationale TPM-award winnen. Heineken zou de eerste brouwerij zijn die de prijs wint." EN IN DE REST VAN DE WERELD... Tijdens de Roadshow was er niet alleen aandacht voor de Ameri kaanse markt, grootste klant van Heineken Nederland Supply. Ook West Europa kwam ruim aan bod, en daarbinnen de voor ons belangrijke Nederlandse markt. De regiostructuur West-Europa werd vorig jaar opgezet om de voorsprong op de concurrentie zeker te stellen voor de toe komst. Stagnerende markten en prijzenoorlogen domineren het grootste deel van deze regio. De ambitie voor West-Europa blijft: ons aandeel in de markt stabiel houden. In Nederland heeft HNS veel gehad aan de succesvolle introduc ties van Tapvat en Beertender. De Nederlandse biermarkt lijkt na een jarenlange daling iets te stabiliseren. De prijzen blijven echter laag en worden nog steeds gezet door de supermark toorlogen. Het voorjaar begon met slecht weer, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door het WK voetbal en het warme weer dat aan het begin van de zomer toch eindelijk kwam. Is: onderhoudsengineer procesautomatisering/infor matisering bij Verpakken. Trots op Heineken omdat: "We met z'n allen het beste bier ter wereld willen en kunnen maken." Zijn reactie: "Vooral het verhaal van Heineken USA vond ik posi tief. We hebben wel vaker mooie voorspellingen gekregen, maar hier geloof ik in. De negatieve boodschappen kende ik in grote lijnen al. Ik denk dat we met z'n allen nog heel veel kunnen ver beteren. We moeten er als Zoeterwoude meer uit kunnen halen. Ik hoop wel dat de liefde van twee kanten blijft komen. Dan blijft het groene hart gezond." Is: personeelsadviseur voor de afdeling Brouwen en de BTD. Trots op Heineken omdat: "We meer familie van elkaar zijn dan collega's." Haar reactie: "Goede presentaties; ik vind het überhaupt goed dat dit wordt gedaan. Van de doelstellingen die werden neergezet schrok ik wel. We hebben nog een aardige strijd te leveren als je kijkt naar de besparing van 200 miljoen euro wereldwijd. Ze hebben het als eerste over personele kosten en dat doet pijn. Toch zit er nog wel degelijk trots in de medewerk ers; 'mijn mannen' op de brouwerij zijn nog steeds bereid om het bier te brouwen met de grootst mogelijke inzet." HET OORDEEL VAN ELLEN TE SLAA: "Dit artikel is wat mij betreft wat te zakelijk weergegeven. Het is nogal geschreven vanuit en voor de manager. Ik moet er echt mijn aandacht bij houden. Als het artikel meer zou zijn geschre ven in 'Jip en Janneke taal', zou het zowel door de medewerkers van de werkvloer als door het management gelezen worden." [6] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 6