ROADSHOW HNS Ruim honderd medewerkers van Heineken Nederland Supply waren aanwezig op de 'Roadshow' over de HNS-plannen voor de komende jaren. Het gaat goed, was de boodschap. Het volume is voor het eerst sinds jaren weer gegroeid en de geluiden klinken optimistisch. Maar het verhaal had ook een andere kant. Groeien én slankei 'Thank You!' Het staat levensgroot op het scherm achter Andy Thomas, president van Heineken USA. Daarmee benadrukt hij zijn dank aan Wiggert Deelen voor deze uitnodiging, maar vooral zijn dank aan alle medewerkers van HNS voor hun bijdrage aan het succes van Heineken in de Verenigde Staten. "Als jullie dit werk niet deden, konden wij in de Verenigde Staten geen Heineken verkopen." Andy laat in zijn presentatie zien dat de totale Amerikaanse biermarkt momenteel slap is, maar dat de verkoop van Heineken USA daarbinnen de afgelopen maanden met 8% is gestegen. De vraag overstijgt momenteel alle voorspellingen. Trendonderzoeken wijzen uit dat in de VS de aandacht voor gezondheid blijft, waarop Heineken USA inspeelt door Heineken Light en Amstel Light aan te bieden en dat mensen meer behoefte krijgen aan ontspanning en aan sociale groepsactiviteiten. Tegelijkertijd willen consumenten zich meer onderscheiden van anderen en de merkenportfolio van Heineken USA met Nederlandse en Mexicaanse merken biedt ze daarvoor de gelegenheid. De Heineken-merken en innovaties, zoals Keg-can (een blikje in de vorm van een fust) en Tapvat passen uitstekend bij deze trends, volgens een enthousiaste Andy Thomas. Zijn plannen voor de komende tijd zijn dan ook ambitieus: het Heineken Light-aandeel uitbreiden, Heineken-verkopen in het hele land verhogen, uitbreiding van consumentenacties met DraftKeg (Tapvat) en een verdubbeling van de promotie-inspanningen rondom Amstel Light. Andy's overdonderende succesverhaal doet de aanwezigen glimmen van trots. Maar ze zijn op hun hoede. Als Wiggert Deelen na de koffiepauze op het toneel verschijnt, staan de gezichten weer serieus. Hier gaat het ze om: de plannen voor HNS en de consequenties voor hun eigen brouwerij. DE AMBITIE VAN HNS: Wiggert Deelen: "Wij willen een trotse, leidende, doelmatige brouwerij zijn. Dat betekent dat we efficiënter moeten werken en een prestatiegerichte cultuur moeten nastreven." HET FORT VERDEDIGEN "Tja, waarom doen we wat we nu doen, als je dit verhaal van Andy hoort?" begint Wiggert Deelen, directeur HNS, zijn presentatie. "Waarom blijven we zo de nadruk leggen op efficiency en kostenbeheersing? Het is goed uit te leggen. Hoewel de verkopen in de Verenigde Staten elke week stijgen, mogen we niet afhankelijk worden van de resultaten van Heineken USA. De dollarkoers of de steeds maar stijgende energieprijzen kunnen zo roet in het eten gooien. We blijven ons richten op het verlagen van onze kostprijs en daarvoor is het noodzakelijk onze productiviteit verder te verhogen, maar ook de kwaliteit en het aantal NPI's. Dat is de HNS-missie voor de komende tijd." Deze boodschap roept tegenstrijdige gevoelens op bij de aan wezigen. Wiggert gebruikt een metafoor die in een keer duidelijk maakt wat hij wil zeggen: "We groeien, maar tegelijkertijd willen we slanker worden." De omzetgroei van Heineken NV blijkt in 2005 te zijn afgenomen, terwijl de vaste kosten bleven stijgen. Daardoor is het rendement van Heineken te laag. Stag nerende markten en prijzenoorlogen domineren. West-Europa moet het fort van Heineken zijn. En dat moet sterk worden verdedigd. De ambitie voor alle West-Europese Heineken- vestigingen is om het beter te doen dan de concurrentie en die voorsprong zeker te stellen voor de toekomst. ZIJN WE NOG TROTS? Een positief bericht is dat de HNS-doelstellingen voor 2005 grotendeels werden behaald; de trotse gezichten verschijnen [4] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 4