Van personeelfunctionaris tot vertegenwoordiger ■3 'Ik overtuigde de manager ervan dat bepaalde karakter eigenschappen belangrijker zijn dan de juiste papieren' Willeke Ebbens (31) Hi orb C Willeke's tip is!. Heinekcn (K. "7? Is: accountmanager Horeca (Amsterdam) sinds 2004 Hobby's: golfen, zeilen, uitgaan Opleiding: HBO Personeel en Arbeid Werkt bij Heineken sinds: medio 2000 Zou heel graag: "In het buitenland willen werken of zelf standig ondernemer worden." VROEGER "Als personeelsfunctionaris sta je een beetje aan de zijlijn van de organisatie. Je hebt wel contacten met verschillende afdelingen, in mijn geval marketing, retail en een aantal stafafdelingen bin nen Heineken Brouwerijen. Maar ik had weinig idee hoe Heineken als bedrijf in de markt functioneerde. Ik had daar wel een eigen visie over ontwikkeld en de behoefte om mijn stem daarin te laten horen groeide na een jaar of vier. Als eerste liet ik dat mijn leidinggevende weten. Hij zag het in eerste instantie niet zo zitten dat ik zo'n ommezwaai maakte, maar ik heb hem ervan weten te overtui gen dat dit echt was wat ik wilde. Toen kwam de vacature voor accountmanager Horeca. Ik had het erover met andere collega's en zij reageerden enthousiast. Dat gaf mij nog een keer de bevestiging dat ik moest doorzetten." DE OMMEZWAAI "Ik heb een keurige brief geschreven. Ik wist dat er in het verleden negatieve ervaringen waren geweest met vrouwen in deze baan. Je drinkt toch wel eens iets, je werkt op onregelmatige tijden en negentig procent van je klanten zijn mannen. Veel vrouwen knappen daar op een gegeven moment op af. Maar ik wilde dolgraag een verkoopfunctie en houd van de horeca! Dat ik misschien niet de juiste papieren had, zag ik niet als belemmering. Ik wist de managers ervan te overtuigen dat voor deze functie karaktereigenschappen als goed kunnen communiceren en organiseren veel be langrijker zijn. En ik werd aangenomen!" HET VERSCHIL "Nu zit ik elke dag van acht tot elf op kan toor en daarna trek ik de stad in. Ik heb veel vrijheid en daar moet ik soms nog aan wennen. Want wat doe je als je tus sen twee afspraken door even vrij bent? Nog even onverwacht bij een klant naar binnen of een zakelijk telefoontje? Er is bijvoorbeeld niemand die controleert wanneer ik naar huis ga. De ene keer eindigt mijn werkdag om half zes en de andere keer om tien uur 's avonds. Ik kreeg te maken met een heel andere cultuur. Bij HRM werkje als team, de sfeer is gemoedelijk en vriendelijk. Op de afdeling Verkoop ben je wel onderdeel van een team, maar werkje heel zelf standig, iedereen heeft zijn eigen klanten en daar vecht je voor. Ik heb daar geen moeite mee, maar het vergt wel een heel andere houding." "Bij mijn ommezwaai moest ik veel zelf uitvinden en regelen. Zorg voor iemand die je wegwijs kan maken in je nieuwe baan. Het kost je dan minder tijd voor je lekker in je functie aan de slag kunt gaan!" [16] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 16