Volgens Frank Haagsman van public relations-bureau TBWA\ PR Company mag je van een bedrijf als Heineken verwachten dat het zich verantwoordelijk opstelt ten opzichte van het eigen product. Maar met Enjoy Heineken Responsibly gaat Heineken een stap verder, vindt de adviseur, die betrokken is bij de nieuwe campagne. "Heineken vraagt actief aandacht bij consumenten voor verantwoord alcoholgebruik. Dit gebeurt op een subtiele manier en zonder opgeheven vingertje. Mensen worden aangespoord zelf na te denken over hun gedrag. Ik zie maar weinig bedrijven die op deze manier een maatschappelijk signaal durven te geven." Volgens Frank Haagsman past de aandacht die Heineken besteedt aan de wijze van alcoholgebruik goed in een samenleving waarin consumenten steeds kritischer worden. "Mensen kijken tegenwoordig niet alleen naar het product, maar ook naar het bedrijf als geheel dat erachter zit. Als een bedrijf zich niet netjes gedraagt, door bijvoorbeeld slecht met het personeel om te gaan, wordt het daar door de consumen ten op afgerekend. Heineken vervult zijn maatschappelijke rol op een unieke manier met deze aandacht voor verantwoord alcoholgebruik." BESEF GOED WAT ALCOHOL MET JE DOET. In Italië, waar de commercial met de labrador eerder werd uit gezonden, waren de reacties heftig. Een hond dronken voeren, dat kan toch niet, was het commentaar van belangenorganisa ties voor dieren. Die bezwaren kunnen gemakkelijk worden weggenomen. De labrador is gefilmd terwijl hij op een lopende band loopt, en daarna in het filmpje gemonteerd. Het lijkt dus alsof de hond een glaasje te veel op heeft, maar niets is minder waar. De hond likt in de spot gewoon kraanwater op. Bovendien is er tijdens de opnamen steeds toezicht gehouden door iemand van de American Humane Society. Een autoriteit op het gebied van dierenwelzijn. In Nederland is contact geweest met mensen van KNGF Geleidehonden - een organisatie voor blindengeleide honden - en met blinde mensen, die de spot beluisterden. Voel je ervoor het werk van KNGF Geleidehonden te steunen? Voor 7,50 per maand kun je een pup 'adopteren' en zo draag je bij in de financiering van een studiebeurs voor een aspirant geleidehond. Je wordt iedere maand per e-mail op de hoogte gehouden van het wel en wee van 'jouw' pup. Die digitale nieuwsvoorziening duurt circa twee jaar en begint op het moment dat de pup het nest verlaat om bij zijn puppypleeggezin te gaan wonen. Het laatste bericht ontvang je op het moment dat de hond afgestudeerd is en zijn blinde baas of bazin als geleidehond zal gaan vergezellen. Meer weten? Kijk op www.adopteereenpup.nl en maak kennis met drie puppy's die staan te trappelen om aan de opleiding te beginnen. enjoy Heineken responsibly ga naar heineken.nl Met enorme 'billboards' op vrachtwagens wijst de campagne Enjoy Heineken Responsibly op het gevaar van alcohol in het verkeer. HET OORDEEL VAN TJEERD DEN OS: "Het is goed om het onderwerp 'verantwoord omgaan met alcohol' zo binnen de organisatie onder de aandacht te brengen. Als je, zoals ik, op een operationele afdeling werkt, realiseer je je niet altijd dat hier zoveel aandacht aan besteed wordt en ook moet worden." [10] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2006 | | pagina 10