'In Zoeterwoude is
ruimte voor een heel
tracé waar we wel
drie van die lijnen
kunnen bouwen'
Hoe spannend is het?
Maarten: "Zo hebben we ook gekeken hoe
we het beste zouden uitkomen met de
bezetting. De conclusie? Als je in plaats
van één lijn twee nieuwe lijnen bouwt,
kun je gaan spiegelen. Je kunt met min
der mensen meer vaten produceren."
Maarten: "De nieuwe lijn moet op
2 januari 2007 produceren. Op dit mo
ment is de hele vloer gesloopt en worden
er bouwkundige wijzigingen aan het ge
bouw uitgevoerd. Je merkt aan alles dat
snelheid boven alles gaat. Hoe snel we de
zaak voor elkaar hebben is belangrijker
dan de meest gelikte oplossing. Dat bete
kent dat we onszelf niet lang de tijd gun
nen om na te denken over de techniek.
In principe kopiëren we gewoon de lijn
in 's-Hertogenbosch. Toen ik in februari
naar deze functie solliciteerde, hoorde ik
voor het eerst dat het zo snel moest. Het
gaat lukken. Absoluut. Het project heeft
prioriteit binnen de organisatie. Ik heb
straks operators nodig voor de nieuwe
lijn. Er zijn nu al twaalf medewerkers
aangenomen, zodat we straks sneller van
start kunnen gaan."
Gerrit: "Het geeft wel een kick om hiermee
bezig te zijn. Je moet iedere dag improvi
seren. Vandaag kwamen we erachter dat
in het ontwerp de cleanroom op een plek
is getekend waar het dak te laag is. Nu
moeten we die cleanroom verplaatsen.
Zoiets lossen we als team direct op. Je
kunt alleen de deadline halen als je op
tijd paaltjes slaat. Er zijn verschillende
cruciale fases. De basis-layout moet op
tijd klaar zijn. Pas daarna kun je leveran
ciers aan het werk zetten. We zijn nog
aan het puzzelen om de logistiek aan de
invoerkant van de lijn voor elkaar te
krijgen. Verschillende afdelingen hebben
verschillende wensen. De afdeling
Eenmalige Verpakkingen wil dat de truck
automatisch wordt gelost. Daarvoor moet
je een aantal zaken aanpassen. Past dat
binnen het budget en binnen de termijn?
Hoe zit het met bouwaanvragen? Het is
een uitermate boeiend proces. Je moet
wel tegen die druk kunnen. Als je er 's
nachts van wakker ligt, moet je niet aan
zo'n project beginnen. Op dit moment
bestaat de lijn alleen nog maar op papier.
Straks staat die lijn er en kunnen som
mige dingen niet zo werken als je had
verwacht. Dan komt het erop aan."
Gerrit Klein
1»
weet alles van flesjes en blikjes, maar
het produceren van een vijflitervaatje
is voor ons nieuw. Daarbij komt dat het
product niet alleen voor Heineken nieuw
is, maar ook voor de toeleverancier. Alles
bij elkaar betekent het dat we heel veel
opnieuw moeten bedenken. Het product
is anders en dus ook de machines die dat
product produceren. Het pasteuriseren
van het bier moet bijvoorbeeld al op een
andere manier gebeuren dan we gewend
zijn. Normaal wordt het bier, nadat het
in het flesje is gestopt, gepasteuriseerd
bij een temperatuur van 65 graden. Als
je dat doet met een Tapvat, knalt het uit
elkaar. Het vat mag niet warmer worden
dan 35 graden. Dus gebeurt het pasteu
riseren van bier voor het Tapvat vóór
het afvullen, waarna het in een speciale
cabine met verbeterde luchtkwaliteit,
een soort cleanroom, in de blikken wordt
gedaan. Zo'n concept uitvinden is één ding.
Vervolgens is het de kunst om de innova
tie ook geschikt te maken voor productie.
Over de wijze waarop dat moest gebeu
ren, hebben we het afgelopen jaar het
een en ander geleerd. We hebben telkens
gekeken waar we onderdelen van de Tap-
vatlijn verder konden optimaliseren."
Heineken nl magazine