VAART ACHT
KOSTENBESR
SPANNENDE AFVALRACE
IN DRACHTEN
NIEUWS
'SOMETHING
HOT' WEER
IN DE RACE
DAMESZEILBOOT
Wat begon als een idee aan de bar
van twee Heineken-vrouwen, is
inmiddels uitgegroeid tot een
jaarlijks terugkerend evenement.
Ook dit jaar doet het dameszeil
team weer mee aan de Heineken-
regatta op 3, 4 en 5 maart op Sint
Maarten. Het is de tiende keer dat
de dames de zeilen hijsen op de
damesboot 'Something Hot', een
naam die refereert aan de naam
van de voormalige boot van
meneer Heineken, 'Something
Cool'. Het idee om mee te doen
ontstond spontaan aan de bar,
een dag later was het team
compleet, inclusief wachtlijst. De
samenstelling van de crew wisselt
per jaar. Wie mee wil zeilen moet
integer en flexibel zijn, gevoel
hebben voor organisatie en team
en het meest belangrijke; trots
zijn om voor Heineken te werken,
en dat ook uitstralen. Oude rot
aan boord is Miriam van der Laan,
met tien races op haar naam
wordt ze liefkozend 'the queen
mother'genoemd. Dit jaar staan
aan haar zijde: Marieke Poulie,
Naomi Sedney, Pascal van Ham,
Leontien de Wit, Letty Stolze en
Marélie Steensma. De damesboot
heeft inmiddels meegedaan aan
regatta's van Sint Maarten, Puerto
Rico en de Britse Maagdeneilan
den. Veel succes!
Op 22 februari, bij de bekendmaking van de jaarcijfers, maakte Jean-Franpois van Boxmeer
(voorzitter van de Raad van Bestuur) bekend dat Heineken wereldwijd de sanering van het aantal
biermerken op lokale markten doorzet en de kostenstructuur verder wil aanscherpen. Uiteindelijk
moet dit leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro in 2008. Hoe deze kostenbespa
ringen tot stand komen, wordt de komende maanden duidelijk. De verdergaande kostenbesparin
gen zijn volgens Van Boxmeer nodig om het hoofd te kunnen bieden aan de uitdagingen van de
markt. Zo zorgde de gestegen olieprijs voor hogere kosten van energie, transport en verpak
kingsmaterialen en daalde het biervolume in de Amerikaanse markt. De introductie van Heineken
Premium Light moet helpen om dat laatste op te vangen.
De komende jaren zal de focus komen te liggen op het uitbouwen van de sterke merken. De
verwachting is dat het premiumsegment de komende tijd tweemaal zo snel zal groeien als de
wereldwijde biermarkt in zijn geheel. Met name het Heineken-merk zal hiervan profiteren.
Daarnaast moeten de efficiency en effectiviteit de komende twee jaar fors verbeteren. Innovaties
op het gebied van verpakkingen en producten moeten de aantrekkelijkheid van de merken bij de
klanten bevorderen. In Nederland is hier al een begin mee gemaakt met de ontwikkeling van een
nieuwe strategie op de retailmarkt door Heineken en frisdrankendochter Vrumona - zie het
artikel op pagina 4.
De autonome winstgroei bedroeg vorig jaar 7,3%. Beleggers reageerden enthousiast op de
plannen van Van Boxmeer: direct na de bekendmaking steeg de koers van het Heineken-aandeel
met bijna 8%.
DOE MEE!
Ook iets opmerkelijks gelezen over
een onderwerp dat raakvlakken
heeft met (werken bij) Heineken?
Laat collega's meegenieten en
stuur je gekke, interessante of
afwijkende knipsels naar Heineken
NL magazine:
Heinekennlmagazine@heineken.nl
of naar Heineken NL magazine,
kamer 2.416, postbus 530,
2380 BD Zoeterwoude.
De invoering van de nieuwe Heineken Health Check inspireerde
Heineken Brouwerijen Drachten tot een spontaan initiatief. Een
groep van zestien medewerkers is de uitdaging aangegaan om
gezonder te leven. Op de tweede dag van het nieuwe jaar hebben
ze de koe bij de horens gevat en zijn ze begonnen met een
afvalrace. Binnen een halfjaar willen ze zoveel mogelijk van hun
overgewicht verliezen. Het enthousiaste team bestaat uit een
aantal vertegenwoordigers van Heineken en Vrumona, een
groepsleider Logistiek, iemand uit het Management en een aantal
medewerkers uit het Magazijn, van de Expeditie en Verkoop-
telefonie. Samen zijn ze de strijd aangegaan tegen de kilo's. Wie
op 30 juni procentueel het meeste gewicht is verloren, mag zich
de blije winnaar noemen van een BeerTender, ter beschikking
gesteld door het managementteam. De verliezer moet voor alle
deel-nemers een gezonde lunch in de kantine betalen. Om de
tussenstand bij te houden vindt er iedere twee weken een weging
plaats. Aan de hand daarvan wordt de eindstand opgemaakt.
[8J Heineken nl magazine