De gespreks partners Het afgelopen jaar zijn veel initiatieven genomen om het Heineken-marktaandeel vast te houden of liever nog te vergroten. Het kiezen voor een jonger publiek, bijvoorbeeld. En voor de nadruk op de bierbeleving. En natuurlijk de introductie van het thuistap systeem. Wat vinden Heineken-medewerkers van deze initiatieven? Staan ze als één man achter deze keuzes of houden ze hun hart vast? Vijf collega's schoven aan voor een heerlijk Bière a Table-kerst- diner in de Heineken Experience en gaven hun mening. werkt als horecavertegenwoordiger van Vrumona in Helmond Katja: "Ik voel me veel meer Heineken-ambassadeur dan ik ooit voor mogelijk had gehouden toen ik deze zomer in dienst trad. Je vindt bij mij ook echt geen producten van concurren ten in de koelkast." Fabiënne (verontwaardigd): "Nee, als Heineken-medewerker kun je het echt niet maken om niet je eigen product te serveren!" is communicatieadviseur bij de brouwerij in 's-Hertogenbosch is tapper in de Heineken Experience in Amsterdam Arco: "Ik denk dat Heineken goed is wakker geschud. We verkeerden altijd in een luxepositie, we waren altijd de grootste. Maar we moeten er nu hard voor werken om onze hectoliters te blijven verkopen. Zelfben ik blij dat Heineken zich momenteel op een wat jonger publiek richt. Want volgens mij zit daar de toekomst." Fabiënne: "Ik heb ook de indruk dat Heineken dynamischer is. En wat ik ook goed vind, is dat het onderscheid tussen de merken groter is geworden. En dat is ook goed terug te vinden in de horeca: je voelt het vaak al als je over de drempel stapt in wat voor zaakje bent." Katja: "Klopt, een typische Heineken-zaak is makkelijk te onderscheiden van een Amstel-gelegenheid. En bij ons in het zuiden heb je veel zaken met dat bourgondische Brand- gevoel." Huib: "Ik hoor van sommige horecaondernemers dat ze het gevoel hebben dat ze te veel opgelegd krijgen van Heineken. Er kan te weinig, alsof het een gunst is dat ze bepaalde Heineken-producten mogen verkopen." Gerrit: "Een bepaalde arrogantie heeft Heineken wel gehad, ja. Het is goed dat we trots zijn op ons bedrijf, maar we moeten niet doorschieten." werkt als operator 03 bij Verpakken in Zoeterwoude werkt bij Verkooptelefonie bij Heineken Rijnland in Noordwijk ALS JE BEGINT OVER DE EIGEN HEINEKEN-BELEVING KOM JE ALS VANZELF OP HET GROENE HART. Arco: "Vraag het maar aan m'n vrienden of familie: ik ben enorm trots op Heineken en draag dat aan alle kanten uit. Dat moet ook, vind ik: als Heineken-medewerker ben je een belangrijke ambassadeur van Heineken en moetje achter je product staan. Maar het geldt ook andersom: Heineken moet ook achter z'n personeel staan." Huib: "In dat opzicht hebben we best een moeilijke tijd achter de rug. Bij Verpakken hadden we bijvoorbeeld te maken met de verplichte operatorsopleidingen, waarbij soms valse verwachtingen zijn gewekt. Dat heeft het groene hart flink geraakt. Er waren erg veel negatieve reacties." Gerrit: "Toch zijn er ook mensen die zich achter dat groene hart verschuilen: ze willen niet veranderen, gaan niet mee met nieuwe ontwikkelingen, maar roepen wel dat ze een groen hart hebben. Maar wat stelt dat groene hart nou helemaal voor als je veranderingen tegenhoudt?" Fabiënne: "Het klinkt misschien overdreven, maar ik voel me echt bevoorrecht dat ik bij Heineken mag werken." EN DE NADRUK DIE NU OP DE BIERBELEVING WORDT GELEGD? ZET DAT ZODEN AAN DE DIJK? Gerrit: "De hele discussie over bierbeleving is niet nieuw. Vijfentwintig jaar geleden zei meneer Heineken al dat je geen biertje moet bestellen, maar een Heineken." Heineken nl magazine [5]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 5