DIALOOG De een werkt in Groningen, de ander in hartje New York. En allebei doen ze hun uiterste best om Heineken te promoten onder horecaondernemers. Hoe verschillend zijn hun ervaringen? Michel Nijssen en Bennie Buitenhuis in gesprek over de kracht van het merk, pionieren en groene Heineken-kamers. DJ and "Jane A» :rom m A i I R I X Leeftijd 43 Functie accountmanager provincie Groningen Kun je wakker maken voor een glas Brunello di Montalcino Geeft niets om klagende mensen Thuis samenwonend met vriendin, wordt in januari vader Gaat met kerst koken, lekker eten, drinken en genieten met de hele familie Leeftijd 26 Functie on-premise manager voor o.a. een deel van Manhattan (New York) Wordt vrolijk van dagen waarop alles lukt Is bovenal gelukkig en tevreden met wat hij heeft Kan niet door een deur met mensen die denken dat ze beter zijn dan een ander Gaat met kerst skiën [22] Heineken nl magazine Bennie. "In New York werken is net zo leuk als ik verwacht had. Er was een vacature voor deze plek. Uit vier geselecteerde kandidaten ben ik toen gekozen. Vanuit het MT van de Unit is mij de kans geboden om hierop te solliciteren. Het is hier vooral indrukwekkend. Omdat alles zo groot, massaal en gehaast is. In horecagelegenheden zie je dat terug in de keus die je hebt: dertig soorten wodka bijvoorbeeld. De VS zijn veel meer marketinggericht dan Nederland. Hier zie ik pas echt hoeveel kracht ons merk heeft. Dat kun je vooral zien aan onze bekend heid en de grote groep consumenten die wij aantrekken." Michei "In Nederland drink je veelal het hoofdmerk pils dat ter plaatse wordt getapt. Uitzonderingen hierop zijn tegenwoordig de horecabedrijven waar bijvoorbeeld ons premiummerk Brand "op twee" staat, naast Heineken of Amstel. We zitten in een vechtmarkt, met name door de krimpende bierplas. In Gronin gen zijn we gezamenlijk met de collega's van National Account Management druk bezig om Heineken op de positie te zetten waar het hoort. Onder studenten zijn we duidelijk het hipste en beste merk. Ik wil weg uit die spiraal dat bier en horeca te duur zijn. Een beetje arrogantie over je merk mag, mits je het niet overdrijft natuurlijk." "Mee eens. Hier heb je als brouwer overigens totaal geen invloed. Distributie gebeurt door leveranciers. Die stimuleer ik dan om Heineken te kopen. Ik doe veel aan relatie beheer, zodat zoveel mogelijk horecaondernemers mij top-of- mind hebben. Je als brouwerij bemoeien met ondernemers - bijvoorbeeld in de vorm van financiering aanbieden - is bij de wet verboden." Michel: "Terwijl we hier, wanneer we een nieuw verkooppunt scoren, met de ondernemer aan de tekentafel gaan zitten. We zijn echt een sparringpartner voor ondernemers. Dat vind ik ook wel een boeiend aspect van mijn baan." Bennie: "Is het ook. Maar hier moetje gewoon pionieren. En af en toe wat regelen door een beetje brutaal te zijn. Dat vind ik dan weer mooi aan mijn baan hier." Michel: "In Parijs is laatst een Heineken-outlet geopend, culture bière. Aan de Champs Elysées. Dat is een chique, trendy gelegenheid die aan alle kanten het Heineken-gevoel ademt; natuurlijk serveren ze het bier, maar ook de inrichting is helemaal op het merk gericht. Kennen jullie dat ook?" üe: "Toevallig is pas de eerste merkclub geopend: Het Nokia Theatre. In een club lopen tien lijntjes naar een bar en een daarvan bevat Heineken-bier. That's it. Daarom proberen we op andere manieren aan ons merk te bouwen. Met bier glazen bijvoorbeeld. En met green rooms in clubs, vol Heineken kussens en groene poeven. En een groene loper met fotograaf. De foto's worden dan genomen tegen een Heineken-achter- grond."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 22