donderdag vrijdag SEPT 2005 TPM TPM staat voor 'Total Productive Manaaement' en is het wereldwijde efficiencvproqramma van Heineken. Het is een manier van werken - heel qestructureerd - die zorqt voor meer betrouwbaarheid en efficiency van de processen. Kern van TPM is dat de mensen o de werkvloer zélfde verbeterinqen aanpakken. SEPT 2005 neerd. Hier pakken ze de zaken heel serieus aan, en dan te bedenken dat een gemiddelde auto uit 30.000 onderdelen bestaat! 's Avonds aten we heerlijk in een van de restaurants van het hotel. Natuurlijk bestelden we Heineken-bier, dat achter de bar werd getapt. Onze manager Verpakken wilde graag de Heineken-tap/fust inspecteren en na een vriendelijk gesprek je met de barchef mocht hij inderdaad een kijkje nemen. Natuurlijk wisselden ze visitekaartjes uit, dat is een erg populaire bezigheid in Japan. De installatie stond er visueel prima bij met Heineken op 15 liter fust. De restaurantchef was letterlijk tot tranen toe geroerd toen we hem een Heineken-mok met een windmolen erop gaven als blijk van waardering. ook het ideaal van de Verpakken-manager: onbemand kunnen draaien. Bij doorvragen bleek dat dit experiment nog niet gelukt is. Ze sturen erg op verliezen: zo worden letterlijk de uitgestoten lege blikken en het stof van de kartonnen dozen teruggestuurd naar de leveranciers met het verzoek om dit in mindering te brengen op de rekening en tegelijkertijd de oorzaak van dit probleem te elimineren. Suntory is al sinds 1993 bezig met TPM en dat is duidelijk te merken. Met een grote glimlach en een tevreden gevoel vertrokken we uit Tonegawa. We hebben te veel gezien om in dit dagboek op te sommen. Veel zaken bewaren we voor onze collega's op de brouwerij. Na afloop van het bezoek aten we in een traditio neel Isakaya restaurant - schoenen uit dus. 22 STORINGSVRIJ DRAAIEN, NAUWELIJKS VERLIEZEN - DE TPM-HEMEL! Na Toyota en Kirin kwam nu het hoofdgerecht: Suntory Brewery in Tonegawa. Uit eerdere bezoeken, o.a. door CPP C, wisten we al dat dit een brouwerij was die op zeer hoog niveau opereert. We hadden ons bezoek goed voorbe reid door van tevoren vragen te stellen. De antwoorden kwamen per ommegaande terug. De volgende vraag kreeg een kort maar krachtig antwoord: Vraag: hoe worden de operators betrokken bij het omlaag brengen van verliezen? Antwoord: De verliezen terugbrengen is hun opdracht. Dat is waarvoor ze werken! We werden heel enthousiast ontvangen, door een aantal operators - dachten wij. Het bleek echter het management van de Suntory Brewery te zijn, in witte bedrijfskleding. Na een aantal presentaties werd het tijd om te doen waar we het meest benieuwd naar waren: het bezoek aan de afdeling Verpakken. En wat hier allemaal gebeurde ging ons voorstel lingvermogen te boven... Alleen al het aantrekken van veiligheidsschoenen was een heel ritueel. Vervolgens de schone en droge vloer op om een zeer knap staaltje TPM te mogen aanschouwen. Deze brouwerij staat op eenzame hoogte: weinig afval, zeer hygiënisch en de lijnen draaien storingsvrij door tijdens ons bezoek. Voor de TPM-kenners: een MTBA van 2,5 uur. De lijnen draaien zo stabiel dat het gemiddeld 2,5 uur duurt voordat een operator een ingreep moet doen. Dit heeft veel voordelen: zo gaan de mensen hier gewoon lunchen terwijl de lijn onbemand doordraait. Dat was 23 NAAR HUIS EN DAN... DE BIERKRAT OP! Nog een keer vroeg uit de veren, want om 05:30 uur vertrok de bus naar het vliegveld. We zijn het er allemaal over eens: de trip is zeer waardevol geweest. Het motto 'Zien is geloven' was heel toepasselijk bij ons bezoek aan Japan. Wij hebben met eigen ogen gezien dat het mogelijk is om op hoog niveau TPM te bedrijven en die ervaring moeten we met onze collega's in de brouwerij delen! In de komende periode gaan wij voorbeelden, ideeën en indrukken die we hebben opgedaan, overbrengen op onze collega's door middel van bierkratpresentaties. Ook onze collega's in Zoeterwoude willen we hierbij betrekken. Heineken nl magazine [13]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 13