maandag dinsdag woensdag SEPT 2005 SEPT 2005 SEPT 2005 - v,. m Ai i'-'./S - 1 19 METRO, HOGESNELHEIDSTREIN EN KLOMPEN Op onze tweede dag stond een bezoek aan de World Expo 2005 gepland. Omdat deze dag een Japanse feestdag was, stonden we vroeg op, om de grote drukte te vermijden. Al om kwart over vijf ging de wekker. Ondanks de jetlag was iedereen keurig op tijd - ook dat is TPM! Onderweg naar Aichi waren we het er zeer over eens hoe prettig het was dat we Emiko hadden meegekregen van Heineken: reizen in een stad als Tokio is voor een gemiddelde Bosschenaar niet te doen. Niet zozeer vanwege de stiptheid van de treinen, want die is dik in orde. Maar wel door het ontbreken van duidelijke Engelstalige bewegwijzering. Toch kwamen we dankzij Emiko's goede zorgen vier uur later - nadat we ook een stuk hadden gereisd in de supersnelle Shinkansen trein (320 km/uur!) - heelhuids in Aichi aan. Van ieder land was op de Expo wel wat te zien, maar wij wilden eerst naar het Holland House, waar we dachten iets aan 'productconfrontatie' te kunnen doen. Helaas: alle clichés waren te zien - klompen, Delfts blauw, Elfstedentocht - maar niet dat wat Nederland écht bekend maakt: ons Heineken-bier! 20 BIJ DE COLLEGA'S VAN KIRIN EN ETEN IN DE SUSHIBAR Wederom vroeg uit de veren. In 's-Hertogenbosch produceren we Buckler- en Heineken-blik voor Japan en dit was een mooie gelegenheid om eens een kijkje te nemen bij Kirin in Yoko hama. In de metrotrein konden we met de neus constateren dat de Japanners hun feestdag uitbundig hadden gevierd. In Yokohama was het grote complex van de Kirin-brouwerij al van verre te zien. We werden rondgeleid door de heer Hitoshi Ishima (director communications). Na het brouwgedeelte gingen we naar het deel dat wij het meest interessant vonden: Verpakken. Groot was de teleurstelling toen bleek dat alles stillag vanwege onderhoud. Maar dit weerhield ons er niet van om allerlei vragen te stellen. Zo kregen we toch een goed beeld van hoe het hier werkte. Opmerkelijke zaken: weinig TPM-borden op de vloer, de lege blikken worden vóór de vuiler gecodeerd. Naar onze bescheiden mening scoort de Bossche brouwerij beter op diverse punten. Aan het eind van de middag ging Henk nog even de stad in met Emiko. Hij wilde naar de supermarkt om te kijken hoe de verkoopkwaliteit van onze en Kirins blikjes was. De Heineken- blikjes (uit onze brouwerij!) stonden er keurig bij, zoals het hoort. Opvallend was dat de lokale bieren dezelfde en soms een hogere verkoopprijs hadden. 's Avonds gingen we naar een sushibar, waar we weer zeer luidkeels welkom geheten werden. We waren er al een beetje aan gewend. Henk had een heerlijk visplankje voor ons besteld en voor Niyazi probeerden we nog kip te bestellen (hij lust geen rauwe vis), maar dat lukt echt niet in een sushibar. Daarom op de terugweg nog even langs McDonald's gegaan. 21 30.000 AUTO-ONDERDELEN EN DE CHEF IN TRANEN Na ruim vier uur reizen met de metro, hogesnelheidstrein, stoptrein en ten slotte de taxi, kwamen we aan bij de Toyota Kaikan Exhibition Hall in Toyota-city. We kregen een rondlei ding en konden een kijkje nemen in de assemblageafdeling. Vooral dat laatste was erg boeiend. Toyota staat bekend als een voorloper in TPM en daar kunnen wij veel van leren. Het Toyota Production System (TPS) kenmerkt zich door het stelselmatig elimineren van Muda (afval elke proces dat geen waarde aan het product toevoegt). Hiermee bereikt Toyota een hoge kwaliteit, korte levertijd en hoge productie- efficiency. En ondertussen staat Toyota regelmatig nummer 1 op de lijst van meest betrouwbare auto's! Opmerkelijke zaken die voor ons interessant zijn: just in time, 13! ideeën per operator per jaar, waarvan 99% wordt beloond met tien tot vijftig euro, het verschil tussen de planning en de werkelijke voortgang van de productie is real time op de vloer te zien, bij kwaliteitsproblemen wordt de lijn stilgelegd en die start pas weer op als de oorzaak van het probleem is geëlimi- [12] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 12