maandag
dinsdag
woensdag
SEPT 2005
SEPT 2005
SEPT 2005
- v,. m
Ai i'-'./S
- 1
19
METRO, HOGESNELHEIDSTREIN EN KLOMPEN
Op onze tweede dag stond een bezoek aan de World Expo 2005
gepland. Omdat deze dag een Japanse feestdag was, stonden we
vroeg op, om de grote drukte te vermijden. Al om kwart over
vijf ging de wekker. Ondanks de jetlag was iedereen keurig op
tijd - ook dat is TPM!
Onderweg naar Aichi waren we het er zeer over eens hoe
prettig het was dat we Emiko hadden meegekregen van
Heineken: reizen in een stad als Tokio is voor een gemiddelde
Bosschenaar niet te doen. Niet zozeer vanwege de stiptheid van
de treinen, want die is dik in orde. Maar wel door het ontbreken
van duidelijke Engelstalige bewegwijzering. Toch kwamen we
dankzij Emiko's goede zorgen vier uur later - nadat we ook een
stuk hadden gereisd in de supersnelle Shinkansen trein (320
km/uur!) - heelhuids in Aichi aan. Van ieder land was op de
Expo wel wat te zien, maar wij wilden eerst naar het Holland
House, waar we dachten iets aan 'productconfrontatie' te
kunnen doen. Helaas: alle clichés waren te zien - klompen,
Delfts blauw, Elfstedentocht - maar niet dat wat Nederland écht
bekend maakt: ons Heineken-bier!
20
BIJ DE COLLEGA'S VAN KIRIN EN ETEN IN DE SUSHIBAR
Wederom vroeg uit de veren. In 's-Hertogenbosch produceren
we Buckler- en Heineken-blik voor Japan en dit was een mooie
gelegenheid om eens een kijkje te nemen bij Kirin in Yoko
hama. In de metrotrein konden we met de neus constateren
dat de Japanners hun feestdag uitbundig hadden gevierd.
In Yokohama was het grote complex van de Kirin-brouwerij al
van verre te zien. We werden rondgeleid door de heer Hitoshi
Ishima (director communications). Na het brouwgedeelte
gingen we naar het deel dat wij het meest interessant vonden:
Verpakken. Groot was de teleurstelling toen bleek dat alles
stillag vanwege onderhoud. Maar dit weerhield ons er niet
van om allerlei vragen te stellen. Zo kregen we toch een goed
beeld van hoe het hier werkte. Opmerkelijke zaken: weinig
TPM-borden op de vloer, de lege blikken worden vóór de
vuiler gecodeerd. Naar onze bescheiden mening scoort de
Bossche brouwerij beter op diverse punten.
Aan het eind van de middag ging Henk nog even de stad in
met Emiko. Hij wilde naar de supermarkt om te kijken hoe de
verkoopkwaliteit van onze en Kirins blikjes was. De Heineken-
blikjes (uit onze brouwerij!) stonden er keurig bij, zoals het
hoort. Opvallend was dat de lokale bieren dezelfde en soms
een hogere verkoopprijs hadden.
's Avonds gingen we naar een sushibar, waar we weer zeer
luidkeels welkom geheten werden. We waren er al een beetje
aan gewend. Henk had een heerlijk visplankje voor ons
besteld en voor Niyazi probeerden we nog kip te bestellen (hij
lust geen rauwe vis), maar dat lukt echt niet in een sushibar.
Daarom op de terugweg nog even langs McDonald's gegaan.
21
30.000 AUTO-ONDERDELEN EN DE CHEF IN TRANEN
Na ruim vier uur reizen met de metro, hogesnelheidstrein,
stoptrein en ten slotte de taxi, kwamen we aan bij de Toyota
Kaikan Exhibition Hall in Toyota-city. We kregen een rondlei
ding en konden een kijkje nemen in de assemblageafdeling.
Vooral dat laatste was erg boeiend. Toyota staat bekend als
een voorloper in TPM en daar kunnen wij veel van leren. Het
Toyota Production System (TPS) kenmerkt zich door het
stelselmatig elimineren van Muda (afval elke proces dat
geen waarde aan het product toevoegt). Hiermee bereikt
Toyota een hoge kwaliteit, korte levertijd en hoge productie-
efficiency. En ondertussen staat Toyota regelmatig nummer 1
op de lijst van meest betrouwbare auto's! Opmerkelijke zaken
die voor ons interessant zijn: just in time, 13! ideeën per
operator per jaar, waarvan 99% wordt beloond met tien tot
vijftig euro, het verschil tussen de planning en de werkelijke
voortgang van de productie is real time op de vloer te zien,
bij kwaliteitsproblemen wordt de lijn stilgelegd en die start
pas weer op als de oorzaak van het probleem is geëlimi-
[12] Heineken nl magazine