'De Friswijzer helpt mij om mee te denken op de werkvloer' Jeanet van Castel (37), salesmanager bij Vrumona, stond vijfjaar geleden aan de wieg van de Friswijzer. HOE IS DE FRISWIJZER ONTSTAAN? "De vraag kwam vanuit de markt. Veel ondernemers zeiden dat ze behoefte hadden aan een stevige onder bouwing van hun promotiebeleid. Geen incidentele acties die lukraak georganiseerd werden, maar een planmatige aanpak die ook rekening hield met lokale omstandigheden. Daaraan zijn we vijfjaar geleden gaan werken, samen met de afdeling Trade Marketing, want die had de benodigde cijfers en marktanalyses in huis. Tijdens de totstandkoming van het programma hebben we ook geregeld naar de mening van de klant gevraagd, net als bij deze nieuwe versie trouwens." WAT WIL VRUMONA MET DE FRISWIJZER BEREIKEN? "Met de Friswijzer helpen we ondernemers het maximale uit hun afzetgebied te halen. Dat is uiteindelijk ook goed voor onze eigen producten. Daar komt bij dat we naar buiten willen laten zien dat wij toonaangevend zijn in de categorie fris." WAT BETEKENT DE FRISWIJZER VOOR DE VERTEGENWOORDIGERS VAN VRUMONA? "Deze geprofessionaliseerde werkwijze is een middel om je te onderscheiden en als preferred partner op te treden. In de praktijk betekent het dat de rol van de vertegenwoordiger verandert: hij wordt minder actie verkoper en meer sparring partner. De Friswijzer heeft niet op alle vragen een antwoord, maar het is wel ons belangrijkste instrument om ondernemers de juiste richting te wijzen. De ervaring van de vertegenwoordiger blijft natuurlijk op de achtergrond meespelen. Ook het contact met de ondernemer blijft van het grootste belang. Het is niet een kwestie van één druk op de knop en daar heb je je actieplan. Ondernemer en vertegen woordiger moeten intensief samenwerken om de voordelen van de Friswijzer maximaal te kunnen benutten." voor het soort acties dat aansluit bij het afzetgebied en de strategie van Ton. Menno: "Ton zet in op nieuwe klanten, jonge gezinnen, dus moet hij het zoeken in prijsacties. Drie halen, twee betalen of iets dergelijks. Cadeautjes bij artikelen zijn ook goed om nieuwe klanten binnen te halen. Spaaracties weer niet, want daarmee stimuleer je vooral de klantenbin ding." Ton en Menno zijn duidelijk bedreven in het bedenken van acties voor de doelgroep. Ton laat een voorbeeld zien van een advertentie die hij ooit geplaatst heeft: een strandtas gevuld met drankjes. De tekst luidt: "Een dagje naar het strand met het hele gezin. Voor papa een flesje Pepsi, voor mama een blikje Rivella, voor zus twee flesjes Sisi en voor broer twee pakjes Joy." En dat allemaal natuurlijk voor een zacht prijsje. Menno: "Die tassen hadden we nog liggen bij Vrumona, dus die konden we er gratis bij doen, plus een bandana en een zonnebril." TONIC VOOR OUDEREN Nadat de nieuwe acties zijn ingevuld, maakt de Friswijzer een jaarplan waarop alles overzichtelijk staat gepresenteerd. "Het jaarplan ziet er voor al mijn klanten anders uit, afhankelijk van hun doelgroepen en strategische keuzes", vertelt Menno. "Voor een supermarkt die in een gebied ligt waar relatief veel ouderen wonen doen we bijvoorbeeld veel acties met klein- verpakkingen. Tonic en bitter lemon doen het ook goed bij oudere mensen, dus die kom je dan veel tegen in de promotie. Het aantal acties per jaar verschilt ook. Hier in Pijnacker heb ik 52 weken per jaar een actie lopen, maar het gemiddelde bij de andere supermarkten is ongeveer één actie in de zes a acht weken." Ton: "Zo'n jaarplan geeft me als ondernemer houvast. Het is gebaseerd op een grondige marktanalyse en dus commercieel verantwoord. Voor mij is dat ook de reden om intensief met Vrumona samen te werken. Zij hebben meer kennis en expertise in huis dan hun concurrenten." De Friswijzer is het perfecte instrument om de markt inzichte lijk te maken, daar zijn Ton en Menno het over eens. Boven dien zijn beiden ermee geholpen, meent Ton: "De Friswijzer helpt mij mijn omzet te verhogen, en daar is Menno, als vertegenwoordiger van Vrumona, natuurlijk ook bij gebaat. Daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen. We helpen elkaar." HET OORDEEL VAN FRANS ALLAART: "De Friswijzer lijkt mij een prima hulpmiddel, zowel voor de vertegenwoordiger als voor de klant. Iedere fabrikant zal zijn producten op de beste plaats in het winkelschap willen hebben en daarvoor een systeem bedenken. Maar het is de vertegenwoordiger die de producten en dus ook het systeem verkoopt."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 6