ERKOOPBELEID FRISWIJZER kopen? Een andere strategische keuze heeft te maken met zijn margeverbetering: hoe kan Ton de verkoop stimuleren van artikelen waarop hij in verhouding veel verdient?" Ton is enthousiast: "De Friswijzer is puur op cijfers gebaseerd. We hoeven dus niet meer op onze intuïtie af te gaan, maar kunnen uitgaan van harde feiten. En die liegen niet. Als ik zie dat mijn omzet anderhalveliter-cola onder het marktgemiddelde ligt, weet ik dat daar een kans ligt." Menno vult aan: "Van mij als vertegenwoordiger wordt verwacht dat ik meedenk op de winkelvloer. De Friswijzer is daar het perfecte instrument voor." DE GOUDEN PLANK In het onderdeel 'Schap op maat' toont de Friswijzer de ideale schapindeling voor Tons zaak. Daarbij houdt het programma rekening met allerlei zaken: de belangrijkste klantgroepen, het gewenste assortiment, de kleuren van de verpakkingen, de aflever- en vulmomenten, de looprichting in de winkel, noem maar op. Menno: "Bij onze vorige bijeenkomst hebben we foto's gemaakt van het schap. Vervolgens hebben we bij Vrumona de schapindeling gemaakt, en het resultaat daarvan zie je nu in de winkel." Ton: "Je ziet bij ons dat de typische gezinsartikelen, zoals Joy en Crystal Clear, een opvallende plek hebben: op ooghoogte, in de buurt van artikelen waarop ze kunnen meeliften. Uiteraard hebben we ook rekening gehouden met de marges op de producten. Het mooiste zijn natuurlijk de artikelen die goed lopen en waar ook nog veel marge op zit. Die komen op de 'gouden plank'." We komen bij de promotieacties. De Friswijzer geeft suggesties Heineken nl magazine [5] Met de laptop langs de schappen: de Friswijzer laat op het scherm zien wat de ideale schapindeling is voor deze winkel.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 5