VRUMONA HELPT ONDERNEMERS BIJ HUI Vrumona kwam onlangs met een nieuwe versie van de Friswijzer, een computerprogramma dat supermarkten advies geeft bij hun frisdrankverkoopbeleid. Vertegenwoordiger Menno Been laat bij de Edah van Ton Zondag zien hoe het programma werkt. iwm bjgKstf] H wa OP STAP MET Menno Been en Ton Zondag, eigenaar van de Edah in Pijnacker, werken al zo'n tweeënhalf jaar samen. Eind 2004 besloten ze gebruik te maken van de Friswijzer. Dat leverde een nieuw schappenplan op voor de frisdranken en de sappen. Ook maakten ze een jaarplan voor alle promotieacties. De ontmoe ting van vandaag is bedoeld om hieraan een vervolg te geven. Na de koffie in Tons kantoortje komt de laptop op tafel. De Fris wijzer verschijnt op het scherm en stap voor stap leidt Menno ons door het programma. Het begint met een opsomming van trends in de markt: de groeiende aandacht voor overgewicht, de nadruk op verantwoord genieten, de stijgende vraag naar koolzuurvrije dranken en gemaksproducten etc. Menno: "Allemaal trends waarmee een ondernemer rekening moet houden bij het bepalen van zijn promotiebeleid. Met de Friswijzer wordt dat een stuk gemakkelijker." KANSEN IN EEN VINEX-WIJK Dan geeft de Friswijzer een overzicht van de bevolkings opbouw in Pijnacker. Hoeveel jonge alleenstaanden wonen er, hoeveel tweeverdieners, hoeveel huishoudens met kinderen, hoeveel ouderen? In een oogopslag is te zien in welke verhouding die groepen in Pijnacker voorkomen. De huishoudens met kinderen vormen de grootste groep. "We hebben hier een Vinex-wijk in de buurt", licht Ton toe. Op basis van de bevolkingsgegevens berekent de Friswijzer de verkoopmogelijkheden, uitgesplitst naar fris-grootverpak king, fris-kleinverpakking en sappen. Daarbij is ook rekening gehouden met de aanwezigheid van concurrerende super markten. "Op basis hiervan kan Ton zijn groeistrategie bepalen", legt Menno uit. "Hij moet kiezen: wil ik nieuwe klanten aantrek ken, of ga ik mijn bestaande klanten aansporen meer te

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 4