Wat bent u het meest: Fransman, Europeaan of wereldburger? Wat zijn de komende tijd uw drie belang rijkste agendapunten? Hoe ziet u die Euro pese biermarkten eigenlijk? Didier Debrosse is de nieuwe President Western Europe, een van de nieuwe functies in de nieuwe structuur voor het topmanage ment van Heineken. Dit betekent dat hij aan het hoofd komt van Heineken in Italië, Spanje, Frankrijk, Noordwest-Europa en Nederland. Reden genoeg om hem in deze rubriek eens aan de tand te voelen. "Ik ben geen typische Fransman in de zin van baretten, stokbrood en een fles wijn. Ik ben geboren in Frankrijk, opge groeid in Afrika en toen weer terug gegaan naar Frankrijk. Daar woonden we hoog in de bergen en dat heeft een grote invloed gehad. Maar ik heb altijd gewerkt voor internationale bedrijven en ik zie er een beetje uit als een Scandinaviër - of als een Hollander, zoals ze hier op straat denken. Toch voel ik me het meest op mijn gemak in het zuiden. Laten we het erop houden dat ik internationaal georiënteerd ben, maar met mijn eigen wortels en achtergrond." "Allereerst moeten we het nieuwe managementteam voor West-Europa vormgeven. En als we in 2006 de resultaten van 2005 willen verbeteren, moeten we nu al bedenken waar we volgend jaar naartoe willen en initiatieven nemen die dat mogelijk maken. Uiteraard moeten we ook nadenken over de lange termijn. Daar hebben we het nieuwe management team voor nodig. Om een helder beeld te krijgen van hoe we verder moeten, hoop ik een tour langs de Europese brouwerijen te maken - om te kijken naar de verschillende markten in Europa. En verder gaat het 'gewone' werk natuurlijk ook gewoon door." "Met uitzondering van Spanje - daar gaat het eigenlijk heel goed - staan alle Europese markten onder druk. In alle landen kijkt de consument steeds meer naar de prijs en speelt het alcoholbeleid van de regering een grote rol. In dat opzicht is er sprake van Europese trends. Aan de andere kant wordt de band van de consument met zijn eigen biermerk heel lokaal bepaald, want de Europese consumenten zijn zeer verschillend als het gaat om de keuze van hun merk bier. Zelfs in Nederland, dat niet zo heel groot is, zijn de ver schillen aanzienlijk. Het is dus bepaald niet zo dat er één Europese markt of één Europese consument is. Dat is de Amerikaanse visie op Europa en die is niet gebaseerd op realiteit. Het gaat allemaal over diversiteit. Het is aan ons om daarop in te spelen. We moeten onze consument begrijpen en ernaar handelen." OPROEP Welke kwestie zou jij wel eens in Vragenvuur aan de orde willen stellen? Beslis mee! Heikele zaken en dringende vragen zijn welkom bij Heinekennlmagazine@heineken.nl. Heineken nl magazine [23]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 35