Het werk verandert snel en bijblijven is belangrijk voor iedereen die bij Heineken werkt. Dat geldt ook voor de mensen van Heineken Distribution Customer Service (DCS). In augustus kregen alle medewerkers uit de ploegen een brief over een nieuw opleidings plan. De boodschap: wie nu zijn of haar opleidingsniveau verhoogt, heeft straks meer kansen. Heftruckchauffeur Jan van Grunderbeek (48) was wel een beetje verbaasd over de brief waarin hij werd geïnformeerd over de mogelijkheid een opleiding te volgen. "Uit de brief bleek dat de kans groot is dat er bij DCS arbeidsplaatsen gaan verdwijnen en dat het daarom verstandig is om mee te doen aan het opleidingsplan. Ik had niet verwacht dat de verande ringen zo snel zouden gaan. Ons management had ons er ook niet eerder op gewezen." Toch is hij blij dat DCS hem de mogelijkheid geeft een oplei ding te volgen en hij doet vanaf begin volgend jaar mee aan het opleidingsplan, met een opleiding tot Groepsleider Magazijn. "Ik ben niet het type dat achterover gaat leunen en afwacht. Ik hoop dat de opleiding mijn kansen bij Heineken in de toekomst vergroot. Ik werk hier ruim vijfentwintig jaar en gezien mijn leeftijd hoop ik niet dat ik op zoek moet naar een andere baan." Vervelend vind hij het wel dat de opleiding geen zekerheid biedt. "DCS kan niet zeggen: als je de opleiding doet, kun je blijven. Ik snap wel dat ook DCS niet weet hoe de toekomst eruitziet, maar enige zekerheid was wel prettig geweest." Jan Luyendijk (40) is heel tevreden met zijn werk als monteur distributiemiddelen bij DCS. Het liefst zou hij dan ook dezelfde functie behouden, zegt hij. "Maar je weet niet wat er te gebeuren staat. Er verandert veel bij DCS en het kan best dat er door de automatisering en mechanisering op een gegeven moment minder monteurs nodig zijn." Heineken nl magazine [19]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 31