'Het zijn filmpjes die mensen zo leuk vinden dat ze ze zelf doorsturen' ZELF ZIEN? OVER DE PROMOTIE VAN HEINEKEN TAPVAT Lennart: "Onze belangrijkste doelgroep bestaat uit jong volwassenen tussen de 18 en 28 jaar. Deze mensen zijn vaak wat onstuimiger, gaan overal heen, zijn nog niet gesetteld. Heineken Tapvat past prima bij hun levensstijl, want het is eenmalig, flexibel en je kunt hem overal mee naartoe nemen. Met televisiereclames kun je snel veel mensen bereiken. Dat is de basis van onze communicatie. Maar omdat jongvolwasse nen steeds meer tijd op internet doorbrengen, gebruiken we ook allerlei internettoepassingen voor de promotie van Heineken Tapvat. Zo hebben we een tooi ontwikkeld waarmee we mensen uitnodigen ons een e-card te sturen waarin ze vertellen op welke plek ze samen met iemand uit een Heine ken Tapvat zouden willen drinken. De origineelste inzending wordt beloond met een reis voor twee naar de betreffende bestemming. Die actie doen we in samenwerking met Google, wat vrij uniek is. Net als Heineken is Google heel terughoudend met het verbinden van hun merknaam aan acties, maar Google Amerika heeft hier toestemming voor gegeven. We zijn nu bezig met de TPG Post verzendservice om de kaarten ook fysiek te kunnen versturen." OVER VIRALE MARKETING VAN HEINEKEN TAPVAT Lennart: "Naast de actie met de e-cards hebben we ook virale filmpjes laten maken. Dat is helemaal in momenteel; het zijn filmpjes die mensen zo leuk vinden dat ze ze zelf doorsturen naar vrienden en bekenden. Zo'n gek filmpje kan over van alles gaan, denk aan het filmpje van 6pack voor Douwe Egberts over twee rappende omaatjes die koffiedrinken. Dat filmpje is één miljoen keer gedownload. Dat is vreselijk veel! Dan heb ik het niet eens over de keren dat het is rondge stuurd. Echt een supersucces! Met Heineken Tapvat gaan we ook zoiets doen. Meerdere dingen zelfs, om onze kansen op succes te vergroten. We kunnen nog niet alles vertellen. Die geheimzinnigheid hoort ook bij virale marketing." OVER HET INTERNATIONALE KARAKTER VAN HEINEKEN TAPVAT Jacobine: "De vernieuwde versie van het Heineken Tapvat verschijnt eerst in Nederland en Spanje, en aan eind van het jaar zijn er meer dan twintig landen ter wereld die hem heb ben. In 2006 volgen nog meer landen. Voor de hele wereld hebben we één en hetzelfde vat, heel efficiënt. De promotie campagne - de tv-commercials en de internetcampagne - wordt straks ook in andere landen gebruikt. Die gezamenlijke ontwikkeling is uniek en bespaart veel kosten. Dat is ook het leuke van dit project, dat naast het product en de verpakking ook de communicatie in samenwerking met de collega's van Corporate en de werkmaatschappijen uit andere landen is ontwikkeld." OVER HEINEKEN TAPVAT Heineken Tapvat is sinds begin oktober op de markt. Het vernuft zit 'm in het gepatenteerde druksysteem: in elk Tapvat zit een C02 drukcilinder die constante druk geeft, en dat zorgt voor heerlijk versgetapt bier tot en met het allerlaatste glas. Een handige draagring met daarin de taponderdelen netjes opgeborgen, maken het produkt compleet. Tapvat is een unieke innovatie, die volledig is ontwikkeld en op diverse onderdelen is gepatenteerd door Heineken. Heineken Tapvat is net als BeerTender een thuistapsysteem. Het verschil is dat Tapvat is bedoeld voor de jongvolwassen of minder regelmatige bierdrinkers die volledige vrijheid en flexibiliteit willen, terwijl BeerTender is bedoeld voor de regelmatige bierdrinker die dagelijks thuis wil genieten van een versgetapt biertje. BeerTender staat vooral op het aanrecht, terwijl je het Heineken Tapvat overal mee naartoe kunt nemen, of het nou de Eiffeltoren is of de achtertuin. De overeenkomst is dat zowel BeerTender als Tapvat beide tapbier van perfecte kwaliteit bieden - daar ^staat Heineken immers voor. Heineken nl magazine [15] De filmpjes zijn te downloaden op www.heineken.nl

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 27