MERCHANDISING MATERIALS UNIT Heineken lokale merken. Om de herkenbaarheid van onze merken te be vorderen, hebben we bijvoorbeeld een handboek uitgegeven met richtlijnen waaraan merchandise moet voldoen. Willen lokale maatschappijen zelf iets maken, dan weten ze in ieder geval welke logo's, kleuren en lettertypes ze moeten gebrui ken. Daarnaast zorgen we dat onze reclameartikelen voldoen aan milieurichtlijnen en duurzaam worden geproduceerd. Maar de belangrijkste taak die MMU bij de oprichting kreeg, was zorgen voor kostenverlaging, betere beschikbaarheid van artikelen en stroomlijning van de personele organisatie." PARTIJ VAN BUITEN De centralisatie zorgde voor transparantie, betere service en besparingen. Cees: "Toen MMU werd geformeerd, ging bijvoorbeeld een aantal functies verloren. Toch werkten er bij de start nog veertig mensen op de afdeling. Eind 2002 was dat teruggebracht naar ruim dertig medewerkers. Nu werken er nog maar achttien mensen en aan het eind van dit jaar zijn dat er veertien. Daardoor nemen de kosten natuurlijk af. Toch was het niet voldoende. Hoewel uit jaarlijks klanttevre- denheidsonderzoek blijkt dat afnemers in toenemende mate met ons in hun sas zijn, vonden ze onze kosten nog te hoog en meenden ze dat we te weinig flexibel waren. Maar wij konden de boel intern echt niet nóg efficiënter organiseren. Om meer efficiëntie en kostenvoordeel te bereiken, zou er een partij van buiten moeten worden ingeschakeld." Dat lijkt op outsourcing, maar is het niet, volgens Cees. "De TAAK merchandisingassortimenten ontwikkelen, inkoop optimaliseren en het managen van PromOcean AANTAL MEDEWERKERS nu nog 18, straks 14 STANDPLAATS Zoeterwoude OMVANG ASSORTIMENT 500 verschillende artikelen standaard op voorraad OMLOOPSNELHEID merchandise heeft een korte levenscyclus (gemiddeld circa twee jaar); iedere drie maanden komen er in het assortiment nieuwe artikelen bij en verdwijnen er artikelen KLANTEN de grootste afnemer is Heineken Nederland. Daarnaast werkt de MMU voor alle Heineken OpCo's en alle importeurs die Heineken impor teren. De MMU werkt dus wereldwijd, waarbij de meeste artikelen naar de Europese OpCo's gaan AANTAL ORDERS PER JAAR 25.000

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 24