'We hebben
geen baan
van negen
tot vijf'
BBQ'S
Zomeracties
en wat servetjes neerleggen." De waarde van Evenementen
Services zit vooral in de grote ervaring van onze mensen op
diverse evenementen, zo blijkt. Dit gaat van de Haringparty in
Nijenrode, de Nijmeegse Vierdaagse, de Parade, het Holland
Heineken House tot Dance Valley. De service omvat beduidend
meer dan alleen het bier aansluiten. Veel evenementen wor
den georganiseerd door enthousiaste, maar weinig ervaren
mensen die niet alles kunnen overzien. Gerrie: "Het is onze
taak om organisaties te adviseren: 'Heb je hieraan gedacht,
heb je daaraan gedacht?' We proberen ook horecavertegen-
woordigers te helpen. Op welke dagen kun je het best be
paalde materialen laten vervoeren? Hoeveel parasols passen
in één vrachtwagen? Dat soort dingen. Vaak maken we met
organisatoren van tevoren duidelijke afspraken.
Niet dat die altijd worden nagekomen, maar ook daar houden
we rekening mee."
PROBLEEMOPLOSSERS
De knowhow, het grote probleemoplossend vermogen en de
merkuitstraling zijn ook de sterkste troeven van Heineken, zo
laat Cees Schoemakers van ROT Evenementen doorscheme
ren. De ex-catamaranzeiler somt lachend de drama's in het
verleden met bepaalde leveranciers op. De geruisloze samen
werking met Heineken is volgens hem reden genoeg om met
Heineken door te gaan. Hij heeft al genoeg andere zorgen.
"Vanochtend trok een shovel de waterleiding stuk terwijl we
net drieduizend man koffie en gebak moesten serveren. Ha
ha, dat was pas stressen."
r
ople
omg
"Héérlijk die zomerdrukte", vindt Ariadne Dee, Customer Sup
port Control, Zoeterwoude. "We houden hier met acht mensen
alle Nederlandse supermarkten en horecagelegenheden op peil,
wat betreft kratten, bussen en fusten. Startsein voor alle hec-
tiek is het weerbericht. Zodra de temperatuur boven de twintig
graden stijgt, komen de barbecues tevoorschijn en daar moe
ten biertjes bij. Dan regent het extra orders en natuurlijk extra
vrachtritten. En uitgerekend in die periode gaan de meeste colle
ga's ook nog eens met vakantie. Met schoolgaande kinderen kan
het niet anders. Dan zit je hier met een hittegolf soms met zijn
viertjes. Ach, die topdrukte is wel lekker. Het werkt verslavend."
Zelf gaat Ariadne een paar weken in Nederland naar de camping.
"De eerste week moet ik echt even afkicken. En dan blijf ik nog
opletten wat er aan bier op de weg rijdt en wat de kroegen in de
omgeving aan de gevel hebben hangen."
Voor Vrumona kent de zomerdrukte drie hoogtepunten, vertelt
logistiek manager Marcel van der Lee. "Tijdens de eerste
'warme'feestdagen (Hemelvaart, Pinksteren, Koninginnedag),
tijdens een onverwachte hittegolf en als de consument terug is
van vakantie, met de hand even op de knip. Supermarkten hou
den juist dan flinke acties om de verkoop te stimuleren." Het aan
tal acties in de retail neemt sowieso toe, met steeds meer pieken
tot gevolg. Die zijn redelijk op te vangen met uitzendkrachten en
iedereen loopt dan een stapje harder. Marcel: "Ook de vervoer
ders zijn behoorlijk flexibel en zo krijgen we alle orders eigenlijk
altijd wel op tijd de deur uit. Wat wel een probleem kan opleve
ren is de wachttijd voor het lossen bij de grote distributiecentra
en drankenhandels. De vrachtwagens van allerlei leveranciers
staan dan in de rij. Zeker tijdens een hittegolf, want dan stijgt
de behoefte aan alle bieren en frisdranken en Bitter Lemon,
Tonic en Rivella in het bijzonder. Gelukkig kan Vrumona zeer snel
siroop aanmaken en binnen een paar uur een ander product
afvullen. Bier brouwen duurt veel langer." Marcel gaat deze
zomer in Nederland op vakantie. "In de plaatselijke supermarkt
let ik onbewust op eventuele gaten in de schappen. Ik blijf mobiel
bereikbaar voor overleg, maar eigenlijk is dat nooit nodig.
'biel