'Voor 't eerst hebben we eens buiten de bestaande kaders naar oplossingen gezocht' NIEUWE MENTALITEIT EIGENAARSCHAP HARD NODIG •••••I [201 Heineken nl magazine MM JAAP RENTMEESTER MEDEWERKER CENTRAAL MAGAZIJN FRANS ROZEMEIJER HOOFD TD BROUWERIJ 'S-HERTOGENBOSCH ELI MAAS MEDEWERKER CENTRAAL MAGAZIJN niet van de lucht. Jaap: "Iedereen kwam met voorbeelden aan van zaken die - door 'anderen' - fout gingen. Vervolgens keerde de trainer de situatie om: van 'die ander heeft de schuld' naar 'ik zit achter het stuur'. Van ergernis overstappen op het positieve, op je eigen verantwoordelijkheid. Dat was een echte eye-opener." Op de derde dag van de training vertaalden de cursisten hun nieuwe inzichten al in actieplannen. Eli: "Voor het Centraal Magazijn hebben we een aantal Performance Indicators (Pi's) afgesproken. Zo willen we bijvoorbeeld het percentage nee verkoop flink omlaag brengen en het serviceniveau verbete ren. Tijdens de cursus hebben we samen naar manieren gezocht om dat te bereiken. Tegelijkertijd leer je dan hoe je zoiets kunt aanpakken." Jaap: "Voor 't eerst hebben we eens buiten de bestaande kaders naar oplossingen gezocht. En dan blijkt weer hoe belangrijk het is datje met z'n allen die training doet. Nu hoefje alleen nog maar een voorbeeld van een bepaalde oefening aan te halen en je collega's begrijpen meteen watje bedoelt." Ook de leidinggevenden namen deel aan de cursus, waardoor de medewerkers direct konden polsen of er commitment was voor hun ideeën. Eli: "Anders kom je nergens. Het geeft bovendien het gevoel dat er naar je geluisterd wordt." TD- manager Frans Rozemeijer zal vooral de eerste trainingsdag niet licht vergeten. "Ik had het natuurlijk zwaar, omdat ik regelmatig als de schuldige werd aangewezen. Toch is het goed dat die ergernissen eruit komen." De kracht van de trainingen zit 'm volgens Frans in het koppelen van 'zachte' eigenschappen, zoals eigenaarschap en proactief handelen, aan meetbare doelstellingen zoals de Performance Indicators. "Uiteindelijk wil ik mensen wel ergens op kunnen afrekenen; dit is niet vrijblijvend. Daarom gaat de hele groep ook elke twee maanden een dag op herhaling om de voortgang te bepalen. En dan niet op de manier van: je hebt maar 60% van de verwachte 70% gehaald, maar: welke barrières staan er tussen jou en je doelstelling in? Wat kun jij doen om die weg te nemen? Heel doelgericht." Frans heeft het positieve effect van de training al ondervon den. Niet alleen de resultaten over het eerste kwartaal zijn een stuk beter dan die van vorig jaar, ook de sfeer is er aanmerkelijk op vooruitgegaan. "Er heerst een andere mentaliteit. Komt er nu iemand met een probleem, dan krijg ik meteen een paar oplossingen aangereikt waaruit ik kan kiezen. De afdeling werkt kwaliteitsgerichter; werkprocessen worden opnieuw tegen het licht gehouden om te zien waar verbetering mogelijk is. Daarnaast wordt nu een hoger percentage projecten binnen budget uitgevoerd. Simpelweg doordat er meer verantwoordelijkheidsbesef is." Dat laatste betekent ook dat collega's elkaar tegenwoordig op hun gedrag aanspreken. Het tekent de opwaartse spiraal waar de TD in zit. Frans: "De training lost uiteraard niet alles op, maar nu hangt er een positieve sfeer waarin we naar de mogelijkheden kijken, niet naar het negatieve. We willen gewoon de beste Technische Dienst worden van de Heineken- familie. Mensen zijn er ook meer van doordrongen dat zo'n houding hard nodig is, willen we bestaansrecht houden op een competitieve markt als de onze." Zowel Jaap en Eli als Frans bevelen de training warm aan bij collega's. Frans: "Het zou mooi zijn als ons gevoel van eigenaarschap zich als een olievlek verspreidt over heel 's-Hertogenbosch. Want dan spreken we eikaars taal en daar worden we veel sterker van."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 20