Dat ondernemingen een bepaalde maatschappelijke verant woordelijkheid dragen, is zo langzamerhand wel bekend. Er zijn talloze voorbeelden waarbij duidelijk is geworden hoe zeer integriteit in het bedrijfsleven telt. Bedrijven kunnen niet ten koste van alles uit zijn op winst en productie, zo is gebleken. Je moet je bewust zijn van je rol in de maatschappij door integer te handelen als het gaat om bijvoorbeeld milieu, mensenrechten en arbeidsvoorwaarden. Maar ook moetje transparant en helder zijn over je activiteiten. Daarvoor is een gedragscode. De commissie Corporate Governance (ook wel bekend als commissie Tabaksblat, genoemd naar de voorzit ter Morris Tabaksblat) heeft in Nederland de uitgangspunten voor zo'n code op een rijtje gezet. Heineken Nederland had al gedragsregels, maar de richtlij nen van de commissie Tabaksblat zijn aanleiding voor een nieuwe gedragscode. Projectleider Hans Olthoff benadrukt dat dit geen 'Gij Zult-boek' is vol strenge regels. "Wij willen met de code vooral zeggen: wij zijn een verantwoordelijke werkgever en wij houden ons aan onze maatschappelijke ver antwoordelijkheid. Dat geldt dus voor iedere medewerker. Op basis van die regels kun je naar je baas stappen, je kunt vra gen stellen of je kunt bedenken dat iets niet klopt." De code kan volgens Hans houvast bieden bij de dilemma's die bij het zakendoen nu eenmaal op je pad kunnen komen "Helemaal bij een bedrijf als Heineken, waar we zo met enjoyment bezig zijn. Het is heel normaal om eens uit eten te gaan met een Heineken nl maqazine 15l Hpjnpkpn nl mana/inp llir>l

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 15