Dat ondernemingen een bepaalde maatschappelijke verant
woordelijkheid dragen, is zo langzamerhand wel bekend.
Er zijn talloze voorbeelden waarbij duidelijk is geworden hoe
zeer integriteit in het bedrijfsleven telt. Bedrijven kunnen
niet ten koste van alles uit zijn op winst en productie, zo is
gebleken. Je moet je bewust zijn van je rol in de maatschappij
door integer te handelen als het gaat om bijvoorbeeld milieu,
mensenrechten en arbeidsvoorwaarden. Maar ook moetje
transparant en helder zijn over je activiteiten. Daarvoor is een
gedragscode. De commissie Corporate Governance (ook wel
bekend als commissie Tabaksblat, genoemd naar de voorzit
ter Morris Tabaksblat) heeft in Nederland de uitgangspunten
voor zo'n code op een rijtje gezet.
Heineken Nederland had al gedragsregels, maar de richtlij
nen van de commissie Tabaksblat zijn aanleiding voor een
nieuwe gedragscode. Projectleider Hans Olthoff benadrukt
dat dit geen 'Gij Zult-boek' is vol strenge regels. "Wij willen
met de code vooral zeggen: wij zijn een verantwoordelijke
werkgever en wij houden ons aan onze maatschappelijke ver
antwoordelijkheid. Dat geldt dus voor iedere medewerker. Op
basis van die regels kun je naar je baas stappen, je kunt vra
gen stellen of je kunt bedenken dat iets niet klopt." De code
kan volgens Hans houvast bieden bij de dilemma's die bij het
zakendoen nu eenmaal op je pad kunnen komen "Helemaal
bij een bedrijf als Heineken, waar we zo met enjoyment bezig
zijn. Het is heel normaal om eens uit eten te gaan met een
Heineken nl maqazine 15l
Hpjnpkpn nl mana/inp llir>l