'TPM GEEFT JE HET GEREEDSCHAP OM PROBLEMEN ECHT OP TE LOSSEN' HET OORDEEL VAN ROBERT-IAN VAN DER LEP ÉflnKv [12] Heineken nl magazine Pieter van der Meulen, Supply Chain Manager bij Vrumona: "TPM dwingt je om elk probleem (stap voor stap) op een gestructureerde wijze aan te pakken. Zo hadden we een tijd geleden een probleem met de etiketten op onze hervulbare PET-flessen. Om het probleem op te lossen werd een team samengesteld. Daarin zaten operators, technici, technologen en teamleiders. We deden alles volgens de TPM-methode: eerst werd het probleem gedefinieerd, daarna werden de oorzaken stelselmatig onderzocht. Daar kwam van alles uit: er waren technische mankementen, maar ook de lijmsoort en de conditie van de etiketten en de flessen speel den een rol. Alle oorzaken werden stuk voor stuk aangepakt en zo kon het probleem worden verholpen. Door gerichte verbeteracties op de etiketteermachine kon een jaarlijkse besparing op het lijmverbruik van 80.000 worden gerealiseerd. Voor de introductie van TPM bij Vrumona hebben we de term 'Lossbusters' bedacht: het opsporen van verliezen om deze vervolgens te elimineren. Dat is in feite waar het om gaat. TPM geeft je het gereedschap om tot de kern van een probleem te komen, om het op te lossen en om het in de toekomst te voorkomen. De resultaten daarvan, in de vorm van minder verlies en meer capaciteit, zijn voor iedereen zichtbaar. Essentieel is dat we TPM niet als een los project beschouwen, maar dat het een vanzelfsprekend onderdeel wordt van onze dagelijkse werkzaamheden. Alleen dan heeft het een structu reel effect." tM m WANNEER ZIJN WE KLAAR MET TPM? Het is géén tijdelijk project; TPM is een blijvend onderdeel van de bedrijfsvoering en een essentieel middel voor het beha len van onze bedrijfsdoelstellingen. TPM is dus nooit 'af'. De wereldwijde implementatie van TPM is pas een eerste stap. Op termijn zal TPM een vanzelfsprekendheid worden. Iedereen zal TPM in zijn dagelijkse werk toepassen, zonder erbij na te denken. Die situatie is nog ver weg, maar voorlopig zijn alle voorwaarden aanwezig om van TPM een structurele succes factor binnen Heineken te maken. "Ik denk dat het tijd werd voor dit artikel. Goed dat we vragen stellen, maar het mag van mij nog iets concreter. Wat meer praktijkvoorbeelden van hoe TPM werkt en wat minder termen zoals 'Company Strategie Programme'." HOE WERKT TPM? Voor het oplossen van problemen werkt TPM met vaste stap penplannen, zogenaamde verbeterrondes. Het is belangrijk om stapje voor stapje te werk te gaan. Een storing wordt eerst grondig geanalyseerd, waarbij alle dieper liggende oorzaken aan de oppervlakte moeten komen. Die worden vervolgens systematisch aangepakt. Dat gebeurt altijd door een team waarin verschillende afdelingen vertegenwoordigd zijn. Zo worden er geen deelaspecten over het hoofd gezien waar door de storing zich toch zou kunnen herhalen. TPM biedt ook richtlijnen voor controlesystemen waarmee mogelijke storin gen voorkomen kunnen worden, want voorkomen is beter dan genezen. Bij het uitvoeren van de verbeterrondes zorgt TPM voor ondersteuning. Dat kan zijn in de vorm van checklists, trainingen of Excel-files om het traject in kaart te brengen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 12