'TPM GEEFT JE HET
GEREEDSCHAP OM PROBLEMEN
ECHT OP TE LOSSEN'
HET OORDEEL VAN
ROBERT-IAN VAN DER LEP
ÉflnKv
[12] Heineken nl magazine
Pieter van der Meulen, Supply Chain Manager bij Vrumona: "TPM dwingt je om elk probleem (stap voor stap)
op een gestructureerde wijze aan te pakken. Zo hadden we een tijd geleden een probleem met de etiketten
op onze hervulbare PET-flessen. Om het probleem op te lossen werd een team samengesteld. Daarin zaten
operators, technici, technologen en teamleiders. We deden alles volgens de TPM-methode: eerst werd het
probleem gedefinieerd, daarna werden de oorzaken stelselmatig onderzocht. Daar kwam van alles uit: er
waren technische mankementen, maar ook de lijmsoort en de conditie van de etiketten en de flessen speel
den een rol. Alle oorzaken werden stuk voor stuk aangepakt en zo kon het probleem worden verholpen.
Door gerichte verbeteracties op de etiketteermachine kon een jaarlijkse besparing op het lijmverbruik van
80.000 worden gerealiseerd. Voor de introductie van TPM bij Vrumona hebben we de term 'Lossbusters'
bedacht: het opsporen van verliezen om deze vervolgens te elimineren. Dat is in feite waar het om gaat.
TPM geeft je het gereedschap om tot de kern van een probleem te komen, om het op te lossen en om het
in de toekomst te voorkomen. De resultaten daarvan, in de vorm van minder verlies en meer capaciteit, zijn
voor iedereen zichtbaar. Essentieel is dat we TPM niet als een los project beschouwen, maar dat het een
vanzelfsprekend onderdeel wordt van onze dagelijkse werkzaamheden. Alleen dan heeft het een structu
reel effect."
tM m
WANNEER ZIJN WE KLAAR MET TPM?
Het is géén tijdelijk project; TPM is een blijvend onderdeel van
de bedrijfsvoering en een essentieel middel voor het beha
len van onze bedrijfsdoelstellingen. TPM is dus nooit 'af'. De
wereldwijde implementatie van TPM is pas een eerste stap. Op
termijn zal TPM een vanzelfsprekendheid worden. Iedereen
zal TPM in zijn dagelijkse werk toepassen, zonder erbij na te
denken. Die situatie is nog ver weg, maar voorlopig zijn alle
voorwaarden aanwezig om van TPM een structurele succes
factor binnen Heineken te maken.
"Ik denk dat het tijd werd voor dit artikel. Goed dat we
vragen stellen, maar het mag van mij nog iets concreter.
Wat meer praktijkvoorbeelden van hoe TPM werkt en wat
minder termen zoals 'Company Strategie Programme'."
HOE WERKT TPM?
Voor het oplossen van problemen werkt TPM met vaste stap
penplannen, zogenaamde verbeterrondes. Het is belangrijk
om stapje voor stapje te werk te gaan. Een storing wordt eerst
grondig geanalyseerd, waarbij alle dieper liggende oorzaken
aan de oppervlakte moeten komen. Die worden vervolgens
systematisch aangepakt. Dat gebeurt altijd door een team
waarin verschillende afdelingen vertegenwoordigd zijn. Zo
worden er geen deelaspecten over het hoofd gezien waar
door de storing zich toch zou kunnen herhalen. TPM biedt ook
richtlijnen voor controlesystemen waarmee mogelijke storin
gen voorkomen kunnen worden, want voorkomen is beter dan
genezen. Bij het uitvoeren van de verbeterrondes zorgt TPM
voor ondersteuning. Dat kan zijn in de vorm van checklists,
trainingen of Excel-files om het traject in kaart te brengen.