'HET IS LEUK OM JE PRESTATIES TE VERBETEREN' mmsm 11 <1 VOOR WIE IS TPM? TPM raakt iedereen binnen de Heineken-organisatie. Op dit moment zijn het vooral de productieafdelingen die met TPM werken, omdat daar nou eenmaal de meeste storingen optreden. Maar in de toekomst zal het programma verspreid worden over de hele organisatie. Van de brouwerij tot de administratie en van de receptie tot het laboratorium: overal waar processen verbeterd kunnen worden, zal dat gebeuren volgens de aanpak en de richtlijnen van TPM. Als iedereen binnen Heineken op dezelfde manier met problemen omgaat, heeft dat als groot voordeel dat we van elkaar kunnen leren. Op die manier hoeven we niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden, maar kunnen we gebruikmaken van de ervaring van collega's. Dat scheelt tijd en geld. Afhankelijk van het bedrijfs onderdeel zal TPM binnen drie tot zes jaar over alle afdelin gen zijn uitgerold. WAT WILLEN WE MET TPM? TPM is een middel om onze bedrijfsdoelstellingen te halen. Door de processen te verbeteren verkleinen we de kans op storingen en de verliezen die daarmee gepaard gaan. TPM moet er ook voor zorgen dat de Heineken-medewerkers zich meer betrokken voelen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Door hen intensief te betrekken bij verbetertrajecten wordt een beroep gedaan op hun kennis, ervaring en inventiviteit. In de praktijk blijkt dat mensen daardoor zelf verantwoorde lijkheid gaan nemen voor hun deel van het proces. Dat zorgt weer voor meer dynamiek en kwaliteit op de werkplek. Op termijn moet TPM een efficiencyverbetering teweegbrengen in het hele Heineken-concern. Ieders loyaliteit en verant woordelijkheidsgevoel is daarbij onmisbaar. Heineken nl magazine [11] HPinPkpn nl manazinp IU3 I Frank Rohmer, TPM-manager bij Heineken Nederland Supply: "Bij HNS werken we met acht mensen fulltime aan de implementatie van TPM. We begeleiden onder meer een aantal teams met hun verbetertrajecten. In 's-Hertogenbosch werken alle lijnen inmiddels met TPM. In Wijlre en in Zoeterwoude zijn we na de pilotfase vanaf eind vorig jaar begonnen met uitbreiding van TPM naar andere lijnen. Voorlopig ligt de focus vooral op Verpakken, maar ook binnen Brouwen zijn we met een pilot bezig en recent hebben we een succes volle pilot op de planningsafdeling achter de rug. Daaruit bleek al dat TPM ook heel goed toepasbaar is in een kantooromgeving. Kortom, de uitbreiding van TPM naar alle onderde len van de organisatie is in volle gang. Bij Verpakken kijken we binnen de zogenaamde pilaar Autonoom Onderhoud onder andere naar het aantal ingrepen dat per uur nodig is om het proces gaande te houden. Een omgevallen fles bijvoorbeeld, die een operator weer rechtop moet zetten. Als je dat aantal omlaag kunt brengen, neemt de efficiency van het proces toe. Op dat gebied hebben we met TPM al prachtige resultaten geboekt, zowel in 's-Hertogenbosch, in Zoeterwoude als bij Brand. Dat levert niet alleen minder verliezen op, het maakt het werk ook een stuk aangenamer. Belangrijk aspect is dat het manage ment de juiste randvoorwaarden blijft creëren om de teams succesvol te laten zijn. Je ziet dat operators enthousiast zijn over TPM, vooral omdat ze zelf bij de verbetertrajecten worden betrokken. Het is nou eenmaal leuk om je prestaties te verbeteren, of het nou in de sportschool is of op je werk."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 11