'HET IS LEUK OM
JE PRESTATIES TE
VERBETEREN'
mmsm
11 <1
VOOR WIE IS TPM?
TPM raakt iedereen binnen de Heineken-organisatie. Op
dit moment zijn het vooral de productieafdelingen die met
TPM werken, omdat daar nou eenmaal de meeste storingen
optreden. Maar in de toekomst zal het programma verspreid
worden over de hele organisatie. Van de brouwerij tot de
administratie en van de receptie tot het laboratorium: overal
waar processen verbeterd kunnen worden, zal dat gebeuren
volgens de aanpak en de richtlijnen van TPM. Als iedereen
binnen Heineken op dezelfde manier met problemen omgaat,
heeft dat als groot voordeel dat we van elkaar kunnen leren.
Op die manier hoeven we niet steeds opnieuw het wiel uit te
vinden, maar kunnen we gebruikmaken van de ervaring van
collega's. Dat scheelt tijd en geld. Afhankelijk van het bedrijfs
onderdeel zal TPM binnen drie tot zes jaar over alle afdelin
gen zijn uitgerold.
WAT WILLEN WE MET TPM?
TPM is een middel om onze bedrijfsdoelstellingen te halen.
Door de processen te verbeteren verkleinen we de kans op
storingen en de verliezen die daarmee gepaard gaan. TPM
moet er ook voor zorgen dat de Heineken-medewerkers zich
meer betrokken voelen bij hun dagelijkse werkzaamheden.
Door hen intensief te betrekken bij verbetertrajecten wordt
een beroep gedaan op hun kennis, ervaring en inventiviteit.
In de praktijk blijkt dat mensen daardoor zelf verantwoorde
lijkheid gaan nemen voor hun deel van het proces. Dat zorgt
weer voor meer dynamiek en kwaliteit op de werkplek. Op
termijn moet TPM een efficiencyverbetering teweegbrengen
in het hele Heineken-concern. Ieders loyaliteit en verant
woordelijkheidsgevoel is daarbij onmisbaar.
Heineken nl magazine [11]
HPinPkpn nl manazinp IU3 I
Frank Rohmer, TPM-manager bij Heineken Nederland Supply: "Bij HNS werken we met acht
mensen fulltime aan de implementatie van TPM. We begeleiden onder meer een aantal
teams met hun verbetertrajecten. In 's-Hertogenbosch werken alle lijnen inmiddels met
TPM. In Wijlre en in Zoeterwoude zijn we na de pilotfase vanaf eind vorig jaar begonnen
met uitbreiding van TPM naar andere lijnen. Voorlopig ligt de focus vooral op Verpakken,
maar ook binnen Brouwen zijn we met een pilot bezig en recent hebben we een succes
volle pilot op de planningsafdeling achter de rug. Daaruit bleek al dat TPM ook heel goed
toepasbaar is in een kantooromgeving. Kortom, de uitbreiding van TPM naar alle onderde
len van de organisatie is in volle gang. Bij Verpakken kijken we binnen de zogenaamde
pilaar Autonoom Onderhoud onder andere naar het aantal ingrepen dat per uur nodig
is om het proces gaande te houden. Een omgevallen fles bijvoorbeeld, die een operator
weer rechtop moet zetten. Als je dat aantal omlaag kunt brengen, neemt de efficiency van
het proces toe. Op dat gebied hebben we met TPM al prachtige resultaten geboekt, zowel
in 's-Hertogenbosch, in Zoeterwoude als bij Brand. Dat levert niet alleen minder verliezen
op, het maakt het werk ook een stuk aangenamer. Belangrijk aspect is dat het manage
ment de juiste randvoorwaarden blijft creëren om de teams succesvol te laten zijn. Je ziet
dat operators enthousiast zijn over TPM, vooral omdat ze zelf bij de verbetertrajecten
worden betrokken. Het is nou eenmaal leuk om je prestaties te verbeteren, of het nou in
de sportschool is of op je werk."