1 CAO IN HET KORT 'Het hele is een dialooa Aan de CAO-tafel zet on de i A A r „Jrg 1N I ft I HANS DE RUITER problemen, horen wensen. De wensenlijst die hieruit voort vloeit, wordt getoetst aan de zogenaamde arbeidsvoorwaar- dennota van FNV Bondgenoten. Daarin staan de algemene doelstellingen van de bond qua looneis, flexibilisering of scho ling. De inhoud is onder andere gebaseerd op cijfers van het Centraal Planbureau. "Aan die arbeidsvoorwaardennota heb ben we ons bij alle CAO's te houden", vertelt Toon Wennekers, districtsbestuurder bij FNV Bondgenoten. "Komen de leden met een eis van 4% terwijl wij weten dat 1,25% de maximale loonvraag is, dan kan dat dus niet." Samen met de kaderleden wordt vastgesteld welke wensen prioriteit moeten krijgen in de onderhandelingen. Deze prioriteitenlijst wordt nog voorge legd aan de achterban. Is die akkoord, dan heeft de bond z'n inzet voor de dialoog met Heineken. "Onze inzet is natuurlijk dat we alles willen binnenhalen, maar meestal weetje al wat er haalbaar is en waar eventuele weerstand ligt." ONDERHANDELTRUCS Volgens de onderhandelaars worden de CAO-gesprekken bij Heineken altijd open en eerlijk gevoerd, en op basis van argumenten. Toon: "Trucs heb ik niet. Ik voer de onderhande ling zoals ik ben. Natuurlijk zijn er af en toe emoties, maar dan slik je een keer of je gooit je vuist op tafel. Het is ook het mooiste als je een CAO bereikt waar alle partijen vrede mee hebben. Het is niet bevorderlijk als een van de partijen enorm door het stof moet gaan. Dan willen ze de volgende keer toch hun gram halen en dan krijg je de rekening vanzelf weer gepresenteerd." Ook Hans noemt het overlegklimaat prettig. "Omdat we zo veel contact hebben, kennen we eikaars manier van denken. We begrijpen eikaars positie. Dat helpt. Ook als het CAO-gesprek taai is. Het mag er best eens scherp aan toe gaan. Net zoals je het in een goede privé-relatie wel eens oneens bent. Als het maar op inhoud is. Dat is ook zo bij ons. Het leidt niet tot zo'n poppenkast als je door de mediaberich ten vaak geneigd bent te denken." Maar verlopen de CAO-on- derhandelingen ook dit jaar in goede harmonie? Het conflict tussen Heineken en de vakbonden over de uitbesteding van cateringactiviteiten, dat is uitgelopen op een rechtszaak, is immers nog niet zo lang geleden. Volgens Hans heeft dat geschil wel sporen achtergelaten, maar zit dat goede CAO-on- derhandelingen niet in de weg. Er spelen ook wel meer zaken dan dat ene conflict, zo stelt hij. "Elke keer moetje toch weer CAO staat voor collectieve arbeidsovereenkomst. Het is een contract tussen vakbonden en werkgevers waarin zaken als loon, vakantiedagen en verlofregelingen zijn vastgelegd. Ook andere arbeidsvoorwaarden zoals scholing, kinderopvang en vervroegd pensioen kunnen in een CAO worden geregeld. CAO's gelden meestal een of twee jaar. Tegen het einde van de looptijd gaan vakbonden en werkgevers weer met elkaar om de tafel. Er zijn CAO's voor hele bedrijfstakken, zoals de metaal-CAO of de bouw-CAO, en er zijn CAO's voor individuele ondernemingen, zoals de Heineken-CAO of de Philips-CAO. Voor de Heineken-CAO onder handelt Heineken met vier vakbonden: FNV, CNV, VMHP en De Unie. [20] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 20