Lang, lastig en soms beh via de media van de ge Maar hoe is dat in de pr Heineken-CAO tot stand Hans de Ruiter (directeur P&O HNB) herinnert zie onderhandelingen bij zijn vorige werkgever nog goed. Dat was in de Rotterdamse haven. Er werd bij voorkeur 's nachts onderhandeld en in de pers kwam vooral de hevige strijd tussen de partijen naar voren. Die CAO-romantiek wordt vaak ten onrechte overeind gehouden, vindt Hans, die nu ruim driejaar namens Heineken de onderhandelingen voert. Voor hem is het toch vooral een 'professionele dialoog'. "Je verrast elkaar echt niet opeens aan de onderhandelingstafel met standpunten. Het hele jaar door is er een dialoog gaande. Aan de CAO-tafel zetje eigenlijk de puntjes op de i. Je bevestigt wat je in de tijd daarvoor al samen ontwikkeld hebt." De Heineken-delegatie bereidt de onderhandelingen dan ook liet 'mathematisch' voor, zo verduidelijkt hij. "We trekken niet de agenda om vast te gaan stellen wat we in de CAO willen. Daar ben je continu mee bezig: door bijvoorbeeld in de gaten te houden wat de trends en ontwikkelingen bij andere grote ondernemingen zijn. En ook door contact te houden met het seniormanagement van de verschillende Heineken-vestigin- gen over wat er in de business speelt." WENSENLIJST Voor de FNV, een van de vier bonden waarmee Heineken aan de CAO-tafel zit, is de voorbereiding vooral een kwestie van veel overleg. De FNV-kaderleden die bij Heineken werken, verzamelen het hele jaar door 'materiaal': ze signaleren Heineken nl magazine [19] MIM/.II IV lllil

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 19