NIET ALLEEN VOOR IONGEREN Ik denk dat tot je zestiende je ouders een grote rol hebben om aan te geven 'tot hier en niet verder'. Maar vanaf je zestiende is het legaal om te drinken en moetje oud en wijs genoeg zijn om zelf te kunnen inschatten waar je grenzen liggen. Zelfben ik nog nooit te ver gegaan en dat ben ik niet van plan ook." "Jongeren zijn zelf verantwoor delijk voor wat ze drinken en hoeveel, vind ik. Ouders zijn er niet altijd bij als er gedronken wordt, dus het is raar om die de schuld te geven als iemand te ver gaat. Wel vind ik dat café eigenaren soms eerder mogen ingrijpen, maar ja... dat kost omzet hè?" BREDER DRAAGVLAK DIEDERIK SMIT [17] MIREILLE HULZEBOS [16] 5 VWO, VADER WERKT ALS TEAMLEIDER DCS IN ZOETERWOUDE Heineken vindt verantwoord alcohol gebruik niet alleen bij jongeren van belang. Ook drinkers op leeftijd moeten verantwoord met alcohol omgaan. En wat Heineken-medewerkers betreft: die hebben een voorbeeldfunctie. De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Heineken Alcohol Policy Statement (HAPS). Een goede 'ambassadeur' van Heineken: Drinkt geen alcohol tijdens het werk. Drinkt geen alcohol als hij nog moet rijden. Drinkt niet tijdens sporten. Dringt niet bij anderen aan om bier of alcohol te drinken. Respecteert de culturele normen en waarden ter plaatse. Houdt er een gezonde en uitgebalan ceerde levensstijl op na. Is een gematigd drinker. Wijst collega's, die zich niet houden aan deze principes op hun verantwoordelijkheid als medewerker van Heineken. Maakt alleen reclame of sponsort evenementen, mits de regels worden nageleefd die zijn opgesteld door de Reclame Code Commissie. Voor medewerkers die meer informatie willen organiseert Heineken het pro gramma 'Cool@Work'. Ook verschijnt binnenkort een Nederlandse versie van www.enjoyheinekenresponsibly.com. Heineken nl mag azine [17] vertelt Ingrid. Volgens de Stiva-directeur zijn de effecten van deze training duidelijk merkbaar. "Tijdens introductiedagen wordt veel minder alcohol gedronken. En studenten komen ook met eigen initiatieven: als ze zien dat hun medestudent al te veel gedronken heeft, schenken ze hem geen bier meer, maar melk." Voor dit initiatief werd Heineken onlangs door het ministerie van Economische Zaken beloond met een prijs voor 'verantwoord ondernemen'. Met ideeën zoals de Studentenbeleidsdagen en de voorlich tingscampagne wil Heineken zich zichtbaarder profileren als onderneming die oog heeft voor maatschappelijke ontwikke lingen en bereid is problemen aan te pakken. Met die aanpak wil Heineken volgens Marjolijn een breder draagvlak creëren onder de bevolking. "Consumenten verwachten die houding ook van ons. Ze willen niet alleen maar lekker bier, maar vinden het ook belangrijk dat de onderneming die dat biertje brouwt, deugt." VIERDEJAARS VMBO-ECONOMIE, VADER IS UNIT-MANAGER VAN HET DISTRIBUTIECENTRUM IN DRACHTEN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 17