NAAR EIGEN "Ik heb daar nooit zo over na gedacht, maar het lijkt mij wel duidelijk: iedereen is zelf verant woordelijk voor wat 'ie drinkt. Wel denk ik dat de houding van ouders ook belangrijk is. Als je thuis wel eens wat mag drinken, werkt dat volgens mij beter dan wanneer ouders het verbieden." "De verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Maar wat me wel opvalt is dat 13-, 14- en 15-jarigen in de horeca veel te gemakkelijk aan drank kunnen komen. En eigen lijk geldt dat wel voor de hele horeca. Ja, ik zou m'n vrienden wel waarschuwen als ze te diep in het glaasje kijken. Maar het blijft uiteindelijk ieders eigen beslissing hoeveel je drinkt." De eeuwige discussie bij alcoholmisbruik door jongeren is wie eigenlijk verantwoorde lijk is. Zijn dat de ouders, die verantwoord alcoholgebruik moeten meenemen in de opvoe ding? De alcoholproducenten? Of moeten kroegbazen eerder ingrijpen? En hoe zit het met de jongeren zelf: zouden die zichzelf niet eens wat beter in de hand mogen houden, of hun vrienden eerder tot de orde moeten roepen? Vier kinderen van Heineken-medewerkers geven hun zienswijze. regels het juiste effect bereikt. Dat is ook onderzocht: het staat niet onomstotelijk vast dat accijnsverhoging het gewens te resultaat bereikt, terwijl wel bewezen is dat voorlichting en onderwijs werken. Daar kun je dus veel meer mee bereiken." EIGEN MAATREGELEN De alcoholbranche, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), kwam als reactie met een reeks eigen maatregelen. Ingrid van Engelshoven, directeur van Stiva: "Wij hebben op een aantal punten de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken aangepast. Zo is reclame via SMS- berichten of ringtones sinds 1 mei jl. verboden. Wij hebben voorgesteld om alle tv-reclame voor alcoholhoudende drank overdag en in de vroege avonduren te voorzien van een educatieve 'slogan', gericht op de ouders en jongeren. Kern van de boodschap moet worden 'Drink niet onder de 16 jaar'. Daarnaast willen wij onderzoek doen naar de vragen waarom kinderen alcohol drinken en waarom hun ouders ze alcohol schenken." Hoogervorst ziet wel wat in deze plannen en heeft zijn voorstel daarom aangepast. VERANTWOORD ONDERNEMEN Mede op initiatief van Heineken wordt dit najaar gestart met een grote voorlichtingscampagne, waarin de drankproducen ten samenwerken met alle betrokken instanties. In die Werk groep Alcohol en Jongeren zitten naast Stiva en de overheid ook gezondheidsorganisaties als het Trimbosinstituut en de NGIZ. Marjolijn is opgetogen: "Iedereen neemt nu de verant woordelijkheid om het probleem aan te pakken. Door die gezamenlijke aanpak zal het effect van de bood schap veel groter zijn." De campagne is overigens niet het eerste initiatief van Heineken omtrent jongeren en alcohol gebruik. Zo organiseert de bierbrouwerij in samenwerking met Stiva al jaren de 'Studentenbeleidsdagen'. "Studenten van rond de achttien jaar realiseren zich vaak niet dat zij mede verantwoordelijk zijn voor het drankgebruik binnen hun sociëteit. Elk jaar organiseren we daarom voor het bestuur van de grootste studentenverenigingen zogenoemde crisis trainingen. Ze krijgen dan verschillende casussen onder ogen en leren zo na te denken over wat zij zouden doen als bijvoor beeld twee dronken studenten elkaar in de haren vliegen of als een aangeschoten student plotseling gewond raakt", CHARLENE DE JONG [19] MBO-VERPLEEGKUNDE, DOCHTER VAN COÖRDINATOR ONTVANGSTGEBOUWEN INZOETERWOUDE DOMINIQUE VAN HAPEREN [18] 6 VWO, DOCHTER VAN DIRECTEUR DRANKENHANDEL IN HULST ■H [16] Heineken nl magazine IVOUCI J Q1 .LH.>3. JV TKJ .ÜV 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 16