Het kabinet maakt zich zorgen over het alcoholgebruik onder jongeren. Ook Heineken onderkent het probleem rondom alcohol en jongeren. Daarom start dit najaar een grootscheepse campagne om de trend te keren. Heineken nl magazine [15] Verschillende onderzoeken van gezondheidsorganisaties tonen aan dat er een groep jongeren is die, zelfs onder toe ziend oog van hun ouders, regelmatig meer dan één glaasje alcohol drinkt. Een zorgwekkende tendens, vindt Heineken. Marjolijn Vencken, adviseur op het gebied van 'Alcohol en Beleid' bij Heineken: "Wij willen natuurlijk graag bier verko pen, maar zijn tegen misbruik. Dat schaadt onze goede naam, maar erger is nog dat het slecht is voor de gezondheid van te jonge gebruikers. Hun hersenen en lichaam zijn nog volop in ontwikkeling en alcohol heeft daar invloed op. We voelen het als onze plicht om daar tegen op te treden." De overheid deelt die zorg. Dit voorjaar presenteerde Den Haag daarom een nieuw beleidsplan om drankgebruik onder jongeren tegen te gaan. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid stelde onder meer voor reclame voor alcoholhoudende dranken verder aan banden te leggen en de accijns op premixen en bier te verhogen. Producenten en importeurs van alcoholhoudende drank, waaronder dus ook Heineken, vonden sommige van deze maatregelen te ver gaan. Marjolijn: "Met een accijnsverhoging zou je ook mensen straffen die wél verantwoord met alcohol omgaan. Bovendien geloven wij niet datje met deze

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 15