DE PERSOONLIIKE COMMUNICATIE? EN HOE ZIT HET MET Niet alleen de interne media veranderen, ook de per soonlijke communicatie bij Heineken Nederland is volop in beweging. Mireille Evers deed daar onderzoek naar in het kader van haar studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Emoties spelen een grote rol, concludeert ze: "Bij Heineken is het vaak belangrijk datje aardig gevonden wordt; soms zelfs belangrijker dan de vraag of je je werk wel goed doet of je afspraken nakomt." Ze vindt dat Heineken beter af is als de omgangsvormen wat zakelijker worden. Men sen moeten elkaar op zaken durven aanspreken. "Als afspraken niet worden nagekomen, wordt momenteel vaak nauwelijks kritiek geuit. Dat werkt averechts, want juist nu heeft Heineken slagvaardigheid nodig. De blik moet ook meer naar buiten, vind ik. Want om in deze markt succesvol te kunnen zijn, moetje wel weten wat er speelt. De nieuwe Heineken-media helpen daarbij." Heineken nl magazine ["I vooral duidelijk dat Heineken Nederland een moderne, vitale organisatie is. Een belangrijk gedeelte van het nieuwe magazine zal worden gevuld met artikelen die laten zien welke ontwikkelingen zich in de wereld om ons heen voltrekken. Wat gebeurt er in de markt en wat betekent dat voor Heineken? Wat doen de concurrenten? En afnemers? Welke voor Heineken belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen spelen er? Trends worden zo zichtbaar, maar er komen ook klanten aan bod die onder andere vertellen wat ze van ons vinden. Daarnaast zal er natuurlijk ook ruim aandacht worden be steed aan ontwikkelingen binnen Heineken zelf. De makers van het blad zijn zeer benieuwd wat de lezers ervan vinden. Reacties - lovend, kritisch en alles ertussenin - kun je kwijt via Heinekennlmagazine@heineken.nl. Dit nieuwe magazine is de eerste uiting van de nieuwe interne communicatieaanpak. Binnen afzienbare tijd worden ook het intranet (BrowseHuis) en de brouwerijbladen vernieuwd. Dat alle middelen - ook uitgaven zoals het sociaal jaarverslag - op dezelfde vormgeving zijn gebaseerd, is geen toeval. Dit laat zien dat Heineken Nederland één organisatie is, van bedrij ven, bedrijfsonderdelen en mensen die van elkaar willen leren en willen samenwerken om zo gezamenlijke successen mogelijk te maken. De nieuwe middelen hebben nadrukkelijk tot doel om medewerkers adequaat te informeren over alles wat er, vooral in Nederland, met Heineken gebeurt, dwars door de organisatie heen. Daarbij gaat het niet alleen om informeren. Het Heineken nl magazine, diverse lokale bladen en intranet willen ook de trots op de organisatie stimuleren. Beleid en strategie helder in kaart brengen. Laten zien wie wat doet, hoe - en waarom. Het 'nieuwe jasje' maakt daarbij ;;v

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2005 | | pagina 11